27 Ağustos 2012 Pazartesi

USB Şarj Devresi Deneme Sonuçları

Bir önceki yazımda el yapımı bir USB şarj devresinin şematik tasarımını göstermiş ve denemesini yaptıktan sonra çalışıp çalışmadığı ile ilgili yorumlarımı belirteceğimi söylemiştim.

Özetle, tam da beklediğim gibi devre kusursuz çalıştı. Hatta ve hatta beklediğimden öte bir şekilde saatte 5-6 km hızın üzerine çıkmaya başladığım andan itibaren şarj başladı. Lakin durakladığım anda da kesildi.

iPhone'um %60 şarjda iken bir saatlik yolculuğum sonunda %80'e ulaşmıştı. Bunu yaparken navigasyonum açık değildi, lakin 5-6 dakikalık telefon görüşmesi gerçekleştirmiştim. İlk fırsatta bir de navigasyon devrede iken deneme yapacağım.

Bunun haricinde, devreye bir de akıllı bir anahtar koymam gerekli diye düşünmekteyim. Regülatör çıkışı tam 5 V mertebesine ulaştığında kapanacak bir anahtara ihtiyaç var gibi, diğer türlü, ilk hızlanma anında daha düşük voltaj geliyor ve iPhone "desteklenmeyen aksesuar" uyarısı veriyor. iPhone işte...

Aslında hızlandıktan sonra "şarja başla" komutu yerine geçebilecek bir ON-OFF buton da yerleştirebilirim devre ya da gidon üzerine. Bakalım, çözümümü zaman gösterecek.

Bunun dışında olumsuz bir durum yok, içiniz rahat bir şekilde kullanabilirsiniz.



Bu arada büyük yolculuğa 6 gün kaldı, heyecanlıyız... Bizi takip edin.

18 yorum:

  1. Merhabalar,

    Planına acaip özenmiş durumdayım fakat yakın gelecekte pek mümkün değil benim için. (Tabi benim kilomda birisi için vakit müsait olsa bile sağlık açısından müsait olmayabilir böyle bi tempo o da ayrı konu. :D)

    Neyse benim iki önerim var.
    1. Yanına bir tablet alman. Zira IPhone dahi olsa küçük bir aygıtla blogunu çok fazla besleyemeyeceksindir sanırım. Sen dönene kadar meraktan ölürüz. (tabi onun ayrı şarj ihtiyacını karşılamak falan ayrı problem sanırım iphone'a talim.)

    2. Iphone üzerinde sabit aralıklarla (bu mesafe veya zaman aralığı olabilir) resim çekip kaydeden bir uygulama bulabilirsen. Blogun son mesajı olarak bir video özet çok güzel gider. fon'a da güzel bi müzik.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba.. : )

      Öncelikle şunu söylemeliyim; insan vakit ayırabildikten sonra kafasına koymalı ve gerçekleştirmeli böyle bir aktiviteyi, ciddi bir sağlık problemi mevcut değilse. Yoksa yolun uzun olması veya yorulma, rahatsızlanma endişesi bir bahane olmamalı diye düşünüyorum.

      Adamlara bakıyorum, İtalya'dan, Danimarka'dan atlayıp geliyorlar. Gelip öğreniyorlar. Acı olan, bizim ülkemizi bizden iyi öğreniyorlar.

      İnsan gezerek öğrenmeli diyor ve öneriler kısmına geçiyorum uzatmadan. Tablet konusunu ben de düşündüm; iPad'imi yanıma alsam nasıl olur diye. Şarj olayı önemli bir problem, ki hazırladığım devre (ve ben) iPad'in ihtiyacı olan 1,5 - 2 amperlik gerilimi sağlayamaz diye düşünüyorum. Öte yandan yalnızca blog girişi için kullanacaksam ve başka bir iş için açmayacaksam tam olarak şarj edilmiş bataryanın yetebileceğini düşünüyorum. Bu iki gün içerisinde karar vereceğim.

      2. öneriye gelirsek, o tarz bir uygulama var mıdır bilemiyorum, lakin manuel bir şekilde periyodik olarak fotoğraf çekmeyi planlıyorum. Sonunda özet bir video da planlarım arasında... :) Hele bir hayırlısıyla tamamlayalım.

      Öneriler için çok teşekkürler, devamını bekliyorum açıkçası.

      Sil
  2. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  3. Onur Bey Merhabalar,,
    Geçen sene mayıs ayında sorduğum soruya verdiğiniz cevap için geçte olsa teşekkür ediyorum :))
    Bende bir göbek dinamosu edindim 2 hafta önce,jantımı ördüm,sizin verdiğiniz örneğe göre devremi yaptım(elektrik konusuna hakim değilim fakat arkadaşımın yardımı yaptığımız devre ile tamda sizin dediğiniz gibi oldu) .
    Geçen denemeye çıktığımda 5km den sonra şarjın başladığını,nadiren de olsa sizinde dediğiniz gibi desteklenmeyen aksesuar uyarısı aldığımı belirtmek istiyorum.
    Fakat benim şarj sonucum sizdeki gibi başarılı olmadı ne yazık ki :(( Telefonum şarj oluyor göstermesine karşılık pil yavaş yavaş bitti ve telefonum yaklaşık 4 saat sonunda %80 den %30 a düştü ve %30 da telefonum kapandı (bu arada iphone4s kullanıcısıyım).
    GPS açık deneme yaptım ve sonra bu sebepten dolayı şarj yetiştirmediğini düşündüm ama daha sonra konumlandırma ve gps kapalı halde şarj ettiğimde yine şarj rakamlarının azaldığını gördüm.
    Sizce sebebi ne olabilir? Umarım bir çözüm bulabilirim yoksa bütün emeklerim ve masrafım boşa gidecek :(
    Şimdiden teşekkür ederim,
    Ersin Uyanık,

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhabalar Ersin Bey,
      Rica ederim, sahip olduğum bilgilerin insanların işine yaramasını hedefliyorum. :)
      Öncelikle dinamonuz hayırlı olsun. Nereden ve ne kadara temin ettiğinizi de yazarsanız diğer arkadaşlara da faydalı olacaktır.
      Şimdi, öncelikle hangi marka/model bir dinamo kullandığınızı, şarj devresi ile birlikte başka bir yük (far olabilir mesela) kullanıp kullanmadığınızı bilmem gerekir. Ancak yine de, en az 7-8 km'nin üzerinde bir hızda sürüş yaptığınızda pilin azalmıyor olması gerekir. Bir şekilde dinamonun gücü yetmiyor gibi görünüyor. Ek bir yük varsa, lamba gibi, yine aynı durum meydana gelecektir.
      GPS ile alakalı olmaması gerekir, zira ben bu şekilde yaptığım yolculukların tamamında GPS tracking açık olarak dolaştım. %30'da telefonun kapanmış olmasına da ayrıca şaşırdım. Pil ile ilgili bir sıkıntı mı var acaba diye düşünmeden edemiyorum.
      Bununla birlikte yeni bir tasarım daha yaptım, lakin henüz siteye yükleyemedim. Yeni sistemin içinde küçükçe bir pil daha bulunacak ve bu pil sayesinde bisiklet duruyor olsa dahi şarja devam edilebilecek.

      Yukarıda bahsettiğim bilgileri de paylaşırsanız daha da yardımcı olmaya çalışırım.
      Onur Erden

      Sil
    2. Tekrar Merhabalar Onur Bey,
      Cevabınız için teşekkür ederim.Tr de çeşitli dinamolar olmasına karşın,ben dinamo mu ebay den almak zorunda kaldım zira tr de disk fren uyumlu dinamo çeşidine rastlayamadım.Markası sp dynamo-pd8 .Fiyatı farklı sitelerde değişkenlik gösteriyor.Ben 130$ ödedim ama gümrüğe kıl payı takılmadığını düşünüyorum.Detay isteyen arkadaşlar olursa ayrıca bilgilendirmede bulunabilirim bu konuda.
      Linkten dinamo özelliklerini görmenizde mümkündür.

      http://www.sjscycles.co.uk/sp-dynamo-pd-8-disc-front-hub-32h-prod29695/

      http://www.sp-dynamo.com/8-series-pic/PD-8-QR-01.pdf

      Bildiğim kadarıyla bu tarz dinamoların hepsi aynı güçte akım üretiyor.Ama kaliteli akım kalitesiz akım farkı gibi bir şey var mıdır hiç bilmiyorum.Elektrik konusuna çok uzağım.Eğer fiyat kalite kıyaslaması yaparsam dinamonun gücü, en azından bir telefonun şarjını sabit tutabilecek seviyededir diye düşünüyorum ))
      Şarj esnasında başka bir yük kullanmadım,sadece cyclist gps tracking uygulaması açıktı.Çok enteresan ilk 15 dakika %80 den 87 ye çıktı ,tam bu iş oldu dediğim anda azalmaya başladı..Ve sonuç anlattığım gibi.Ayrıca %30-40 arasında "gps uygulaması açık iken" telefonum kapanıyor,bu durum benimde aklıma bataryada problem olması ihtimalini getiriyor.
      Elektrik konusunda tecrübeli birisine götürdüm dinamoyu ve devreyi geçen hafta,üzerinde çalışıp yapacağını söyledi ama sonuç ne olacak bilmiyorum.Yarın teslim alacağım sanırım eğer düzelme olursa yeniden paylaşırım.
      Yeni tasarım diye bahsettiğiniz devre sanırım şu cihaz ile aynı mantıkta çalışıyor.http://www.peterwhitecycles.com/b&musbwerk.asp
      Bu cihazda da pil varmış ve akım dalgalanmalarından etkilenmiyormuş.

      Sonuç olarak umuyorum sorun dinamonun gücüyle alakalı değildir ((
      Yarın aldığım devreyi sizinle tekrar paylaşacağım.

      Ersin Uyanık

      Sil
    3. Ersin Bey, tekrardan merhabalar;

      Tüm göbek dinamoları aynı güçte olmuyor, kimisi 3 W, kimisi 1.5, kimisi ise 6W gücünde oluyor, yalnız gördüğüm kadarıyla sizinki 3W ve yeterli güç üretiyor gibi görünüyor. Dolayısıyla sorun dinamoda değil.
      Özellikle %87'ye kadar çıktıktan sonra zaten sıkıntı olmaması gerekiyor, zira o kapasitelerde iPhone daha düşük akım çekmeye çalışıyor, pilin doluluk seviyesinden dolayı. Ben olsam sıkıntıyı üç farklı yerde ararım:
      1. kablolamada titreşime bağlı sıkıntı çıkmış olabilir (başıma geldi)
      2. devre üzerinde titreşime bağlı sıkıntı çıkmış olabilir (başıma geldi, lehim board'dan ayrılmıştı)
      3. iPhone pili bir şekilde ömrünü tamamlamış olabilir. (Başıma gelmedi, yalnız %30 civarında kapanıyor olmasına başka açıklama getiremiyorum.)

      Öte yandan, bizim hazırlamış olduğumuz devre de voltaj dalgalanmalarına karşı etkili, yalnızca durduğumuzda ya da yetersiz güç ürettiğimizde şarj kesiliyor, ve evet, devre içindeki pil bunun önüne geçecektir.

      Sil
    4. Merhabalar Onur bey,
      Bahsetmiş olduğum devreyi dün aldım.Teknik çizimi ne yazık ki yok lakin size biraz tarif etsem sanırım anlayabilirisiniz.
      Devrede 4 adet kalem pilden biraz daha büyükçe pil kullanılmış ve bakır plakaya monte edilen elemanlar hemen hemen aynı diyebilirim.Tek farkı ilk olarak pili şarj ediyormuşum,sonra pilden gelen akım devreden geçiyormuş.
      Devreyi bugün biraz test etme şansı buldum,5km den sonra şarj olmaya başlıyor telefon,10 dakika gibi bir sürede %3 artış gösteriyor.Bu da iyi şarj olduğu anlamına geliyor kanımca.Ayrıca durup kalkmalardan da etkilenmiyor,şöyle ki durduktan sonra en az 3 dakika daha telefon şarj oluyor gibi gösteriyor.
      Neyse ki dinamoda problem yokmuş :))
      Sizin de dediğiniz gibi,pilli devre sanırım tam olarak ihtiyacımız olanmış.Fotoğraf isterseniz çekip gönderebilirim.
      Sevgiler,selamlar,
      Ersin Uyanık..

      Sil
    5. Ersin Bey, iyi haftalar :)

      Tam da tahmin ettiğimiz, arzu ettiğimiz gibi çalışıyormuş. Şarj sorununuz kalıcı olarak çözülmüş görünüyor, gözünüz aydın diyebiliriz. 4 adet kalem pilden büyükçe olan pil, tahminimce bir akü, ve evet kesinlikle sorunu çözecektir.
      Dilerseniz devreyi nereden temin ettiğinizi de yazıp mümkünse bir fotoğraf linki gönderebilirsiniz; böylelikle diğer okuyucular da tecrübelerimizden faydalanabilir.
      Öte yandan, yakın bir zamanda bahsettiğiniz türden bir devrenin teknik şemalarını, üretilmiş halini ve performansına ilişkin bir yazıyı da paylaşıyor olacağım.
      Selamlar, ve tekrardan iyi haftalar.

      Sil
    6. Bahsettiğiniz pilli son haliyle teknik şema ve üretilmiş hali paylaşımını yaptınız mı? Bulamıyorum.

      Sil
    7. İsmail Bey, merhabalar;

      yorumu yazışımın üzerinden 1 yıl geçmiş ve ben halen bahsettiğim tarzda bir devrenin şemasını tasarlayıp koymamışım. boş bir vakit bulabilirsem yapacağım işlerin arasına alıyorum bu konuyu. hatırlattığınız için teşekkürler.

      Sil
  4. Onur bey size bir sey sorabilir miyim yazin aydin nin cok cekilmez bir sicagi oluyor o yuzden bisikletime usb fan vantilator takmak istiyorum sizce ne yapabilirim aciklarmisiniz genelde fanlarda usbyle calisiyor vede arkadaslarim bisikletin arkasina kucuk bir jenarator gibi bir sey takiyorlar nasil yapabilirim lutfen soylermisiniz ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhabalar Yusuf Bey,
      Dinamo ile, sizi Aydın sıcağında gerçekten serinletecek bir şekilde elektrik üretebiliyor olmanız pek mümkün gözükmüyor. bisikletin ilerlemesi ile daha yüksek bir hava akımı oluşturmuş olursunuz. ama dilerseniz usb fan'ları bir powerbank ile çalıştırmayı deneyebilirsiniz. şekil olarak uygun bir powerbank'ı gidona plastik kelepçe ile sabitleyebilirsiniz diye düşünüyorum.

      Sil
  5. Onur bey selamlar. Ön ve arka dinamolu göbekten 12 voltluk bir aküyü şarj edebilir miyiz? Bu sisteme göre bir elektronik düzenek yapılabilir mi? Uzun turlarda telefon vs dışında bir aküye ihtiyaç duyuyorum. Teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhabalar Viyan,

      12 voltluk bir aküyü şarj etmek pekala mümkün, lakin ön ve arka dinamonun ürettiği voltajı bilmemiz gerekir. 12 volt ve üzeri bir voltaja sahip değilse bir dc-dc dönüştürücü ile 6 volttan 14 volta çıkarmanız gerekecek. 14 volt veya aşağısındaysa aküyü şarj etmeniz pek mümkün olmayacaktır.
      Her halükarda, akünüzün çok hızlı bir şekilde şarj olamayacağını da belirtmem gerekir.

      Sil
    2. Merhaba. 6 Voltluk Göbek dinamosundan iki diyot ve iki tane 1000 Mikrofarad kondansatör kullanmak suretiyle bir Voltaj çiftleyici yaparak 12 Voltluk bir ışıldak aküsünü şarj edebilirsiniz.
      Fakat bacak gücü ile dinamodan sağlayacağınız enerji ile Aküyü doldurmak için 16 saate yakın pedal çevirmeniz gerekecek. İşte işin problemli tarafı burası.

      Sil
  6. 220 volta ile karşılaştırırsak eğer saat farkı ne olur? Bildiğim kadarıyla invertör aracılığıyla 12 voltluk akü akımını 220 ye döneştürebiliyoruz. Sizce böyle bir sistem yapsam yararı olur mu? Yani Dinamodan gelen akımı direkt olarak invertör yardımıyla 220 ye dönüştürebilir miyiz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tekrardan merhabalar,
      Sorunuza şöyle cevap vereyim. İnvertörün girişi genelde düz akım olur, bisiklet dinamosundan ise alternatif akım elde edilebilir.
      Dinamodan gelen akımı doğrultmak mümkündür, ama bana kalırsa gereksiz bir çaba olacaktır. dinamodan düz akıma çevirirken bir kayıp, invertör ile 220'ye çevirirken bir kayıp, daha sonra ihtiyacınız olan voltaja çevirirken başka bir kayıpla karşılaşacaksınız. Ekstra olarak taşımak istemeyeceğinizi düşündüğüm bir yük ile beraber gezeceksiniz.
      bu sebeplerden ötürü invertör doğru yaklaşım olmayacaktır.

      Sil