24 Ağustos 2012 Cuma

Bisiklet Dinamosundan USB Şarj Devresi

En son yazımda sizlere ilginç bir projemden söz etmiştim. İşte o projenin detaylarını anlatmaya geldi sıra.

Bildiğiniz üzere yolda cep telefonlarımızı hem iletişim için, hem görsel kayıt için, hem de navigasyon / GPS takip için kullanmaktayım. Eh, cep telefonlarının (özellikle iPhone'un) bu fonksiyonları çalıştırması, pilini su gibi tüketmenize ve dolayısıyla şarj unsurunun önemli bir hale gelmesine sebep oluyor. Her an telefonumuzu şarj edecek bir priz bulamayacağımızı düşündüğümüzde halihazırda bisikletimizde bulunan dinamo ile telefonlarımızı dolu tutmanın güzel bir fikir olabildiğini görüyoruz.

Öncelikle neye ihtiyacımız var, onu belirleyelim. Bildiğiniz üzere, USB spesifikasyonlarına göre, bir USB portu  5 V (+/-0,25) gerilimi 500 mA akım ile sağlamak durumunda. Baktığımızda Shimano'nun göbek dinamolarının 6V gerilimi 2,4 ya da 3 W ile besleyebildiğini görüyoruz. Tabi buradaki voltaj alternatif akım olduğu için hesaplar birazcık karışacak. Ancak ilk etapta baktığımda, yavaş da olsa telefonumuzu şarj edebilecek akımı elde edebilecekmişiz gibi görünüyor. Detayları aşağıda vereceğim.

Resim 1: Shimano Ön Teker Göbek Dinamosu

Dinamodan aldığımız enerji ile telefonumuzu şarj edebilmemiz için öncelikle alternatif akım (AC) olarak elde ettiğimiz gerilimi düz akıma (DC) çevirmeli, ardından hızlanma ve yavaşlamalarda gerilimin aşırı oynamasını engellemek için geçici olarak depolamalı ve son olarak da gerilimi telefonumuzun talep ettiği seviye olan 5V mertebesine indirmeliyiz.

Neyse ki bahsi geçen işler çok az elektronik bilgisi olan arkadaşların bile yapabileceği kadar kolay, bir o kadar da ucuz. Yalnızca birazcık el becerisi gerekiyor. Dilerseniz herhangi bir elektrikçiye dahi yaptırabilirsiniz.

Yukarıda bahsettiğim işleri hangi devre elemanları gerçekleştirecek, ona bakalım. Alternatif akımı düz akıma çevirmek için bir adet köprü diyot kullanıldı. Kullanılan bu diyot sayesinde 6 V'luk AC gerilimimiz yaklaşık 8,4V'luk bir DC gerilime dönüşecektir. Bu dönüşümün nedeni ve teorisi ile ilgili detaylara girmeyeceğim, zira internet üzerinde onlarca kaynak bulabilirsiniz (bkz: full wave rectifier circuits).

5V çıkış voltajının alternatif akımın değişiminden ve dinamonun hızlanıp yavaşlamasından çok fazla etkilenmemesi açısından büyük sayılabilecek bir kondansatörü de devreye ekledik. Ben burada 1000 µF'lık bir kapasitör kullandım. Dilerseniz daha büyük bir kapasitör de kullanılabilir.

Son olarak da telefonumuzun kabul edeceği voltajdan yüksek bir voltaj elde ettiğimiz için bunu 5V ile sınırlandıran bir devre elemanı kullanmak gerekecek. Burada LM317 gibi bir entegre de kullanılabilir, lakin halihazırda 5V çıkış veren 7805 entegreleri bu iş için daha doğru olacaktır. Üzerine bir de soğutucu blok takıldıktan sonra bu ekipman son derece işlevsel çalışacaktır.

Resim 2: Devrenin şematik görünümü

Gördüğünüz üzere gayet basit bir devre oldu. Sağ tarafta görmüş olduğunuz dirençlere normalde gerek yoktu, ancak iPhone'un şarj kabul etmesi için pin 2 ve pin 3 girişlerine 2.0 ve 2.7 volt değerlerinin verilmesi gerekmekte. Lakin bu sınırlama yalnızca Apple ile ilgili bir sınırlama olup, USB'den şarj özelliğine sahip herhangi bir Samsung'u ya da Nokia'yı şarj edebiliyor olmanız gerekir.

Resim 3: Tamamlanmış Şarj Devresi

Üstteki resimde devrenin bitmiş halini görebilirsiniz. Görünen beyaz kablolar dinamodan gelen alternatif akımı taşımaktadır. Klemensli yaptığım için buraya istediğim tarzda bir kablo yerleştirebilirim. Tabi gerçek şu ki, beslemeniz yeterli değilse bu tarz bir devre ile olağanüstü bir şarj işlemi gerçekleştiremezsiniz. Buna karşın, bataryanın bitmemesini sağlamak da yeterlidir diye düşünmekteyim. Devreyi kullandıkça verimi ile ilgili birkaç yorum daha yapacağım.

Bu arada bir haber; yol arkadaşım Necati'nin yol lastikleri gelmiş, bu akşam (24.08.2012) takıp deneyeceğiz hayırlısıyla. Bir sonraki yazımda görüşmek üzere...

Devre ile ilgili deneme sonrası yorumlarım için aşağıdaki linke tıklayınız.
USB Sarj Devresi Deneme Sonuclari



36 yorum:

  1. Merhaba ben de böyle bir şarz devresini göbek dinamosuyla yapıp kullanmak istiyorum. Devrede kondansatörün kaç volt olduğunu yazarsanı sevinirim. Şemada 1 mf yazıda 1000 mf yazıyor. Dirençler orjinal USB standartlaki gibi mi yoksa ipone için mi? Cevap verirseniz sevinirim, saygılar Urim BABACAN

    YanıtlaSil
  2. Merhaba Onur ERDEN verdiğiniz bilgiler için teşekkür ederim. Saygılarımla Urim Babacan.

    YanıtlaSil
  3. Merhaba Onur bir şey daha sormak istiyorum şemanın altında resim var o resimde gördüğüm kadarıyla sarı ve kahverengi iki tane blog kondansatörü var ama şemada yok, bir de dirençleri koymassak olur mu? teşekkürler. Urim BABACAN
    (Dinamoyu aldım şimdi jant ve telleri fabrikada bir arkadaşım örüyor bittikten sonra denemeye başlarım )

    YanıtlaSil
  4. Urim Bey,

    Çok geç kalmış cevabım için özür diliyor, affınıza sığınıyorum; sorunuzu yeni görebildim. Dikkatliymişsiniz, evet; normalde bu tarz devrelerde voltaj regülatörünün önüne ve arkasına kondansatör koymak önerilir; fotoğrafta gördüğünüz üzere ben de koymuştum, ancak teknik şemada çizmeyi unutmuşum. Orada bir kondansatör olmalıdır. 330 µF polimer kondansatörün yeterli olduğunu hatırlıyorum; teyit etmek için 7805 datasheet'lerine bakababilirsiniz.
    Dirençler ise özellikle Apple cihazlar için geçerli. Dirençler olmadan birçok android işletim sistemli cihazı şarj etmeyi başarabildim. (Huawei Ideos, Galaxy S3 vs) Ancak Apple ürünleri donanımı tanımlamak için sözkonusu pinlere gelen voltajları ölçüyor; bu voltaj değerlerini oluşturabilmek amacıyla dirençleri kullanıyoruz. Cihazınız Apple değilse dirençsiz bir şekilde deneyebilirsiniz. Dirençsiz çalıştığı taktirde sonucu bizimle de paylaşırsanız memnun olurum.
    Enerjiniz bol olsun. :)

    YanıtlaSil
  5. Onur Bey merhaba,
    Bilgilendirme ve detaylar için öncelikle çok teşekkür ediyorum.
    Ben teknik detay dışında bir konuda soru sormak istiyorum.Acaba ne tür bir dinamo kullandınız? Fotoğraftaki Shimano nun göbekten olan dinamosunu mu yoksa eski tip bildiğimiz dinamolardan mı? Daha önemlisi merak ettiğim,sürüşte nekadar ekstra performans gerekliliği var? Yani uzun yolda enerjimizin çoğunu dinamoya mı aktarmamız gerekiyor yoksa varlığı ile yokuluğu belli değil kıvamında bir durum mu söz konusu? Cevabınız için şimdiden teşekkürler.

    YanıtlaSil
  6. Ersin Bey, merhabalar;

    Benim kullandigim dinamo fotografta da gordugunuz shimano'nun gobekten dinamosudur. Birkac farkli versiyonu var ilgili serinin, disk fren uyumlu - uyumsuz modelleri mevcut. butun modelleri asagidaki linkte gorebilirsiniz. Hepsini Turkiye'de bulabimek ise pek mumkun degil.
    Performans konusuna gelirsek, gobek dinamolari, taker dinamolari gibi performansi etkilemiyor. arada muhakkak bir miktar kayip vardir; ancak kisinin farkedebilecegi, uzun mesafede yorgunluk meydana getirebilecek bir kayip yok. tekeri havaya kaldirip elinizle dondurdugunuzde normal bir teker gibi uzun uzun dondugunu gorebiliyorsunuz. teker dinamolarindan kullanmissaniz neredeyse hemen durdugunu bilirsiniz, dolayisiyla kiyaslanamaz bile.
    Sonuc olarak kesinlikle tavsiye edebilirim, ihtiyacinz varsa, sizing deyiminizle `varligi ile yoklugu belli degil kivaminda`.
    Saygilarimla.

    YanıtlaSil
  7. Linki koymayi unutmusum:
    http://techdocs.shimano.com/techdocs/blevel.jsp?ASSORTMENT%3C%3East_id=1408474395181679&FOLDER%3C%3Efolder_id=2534374302051151

    Saygilarimla.

    YanıtlaSil
  8. Merhaba Onur Bey,
    yazınızı yeni okudum, güzel ve faydalı buldum.
    Bence sadece bir konuda bilgi eksik, o da bu hub dinamosunu nereden aldığınız.
    Türkiye'de uygun fiyata bulabileceğimiz bir yer var mı?

    YanıtlaSil
  9. Onur Bey,
    beğenmenize, daha da önemlisi faydalı bulmanıza sevindim. aslına bakarsanız haklısınız, dinamonun nereden bulunacağı ile ilgili birşeyler de yazabilirmişim. Müsadenizle yorumlarıma ekleyeyim.

    Öncelikle, Göbek dinamosu benim kendi bisikletimin üzerinde, standart donanım olarak geldi (2012 model Whistle Yuma Man), lakin yakın çevremden de talep geldiğinden biraz araştırma yapıp satan yerler buldum.

    Türkiye'de malesef bir dükkandan almaya karar verdiyseniz çok dolaşmanız gerekiyor, her dükkanda bulamıyorsunuz. Bulsanız dahi yüksek fiyatlara satılabiliyor. Bu konuda en uygun satın alma yöntemi internet.

    Dönem dönem sahibinden.com'da ya da gittigidiyor.com'da bulabiliyor olmanıza rağmen bunların da fiyatı dükkanları aratmıyor. Benim satın alma ile ilgili tercihim eBay ve Amazon'dan yana oldu. Amazon biraz daha pahalı olabiliyor. Örneğin:

    http://www.amazon.com/Sturmey-Archer-XL-FDD-Dynamo-Drum/dp/B003RLHCG4/ref=sr_1_5?s=sporting-goods&ie=UTF8&qid=1377083337&sr=1-5&keywords=hub+dynamo

    eBay'de ise aynı işi görecek modelleri daha ucuza bulabiliyorsunuz. Örneğin:

    http://www.ebay.com/itm/Shimano-Capreo-DH-F703-6v-3-0w-QR-dynamo-front-hub-for-use-with-rim-brakes-24h-/190870908914?pt=AU_Sport_Cycling_Parts&hash=item2c70caeff2

    Burada önemli olan iki üç husus var. Birincisi, ürünün kaç delikli jantlar için tasarlandığına bakmanız lazım. 32 ya da 36 olabilir. İkinci husus, ürünün disk frenli bisikletler için mi, yoksa V-fren'li bisikletler için mi olduğuna bakıp, ihtiyacınız olanı almanız gerekecektir. disk fren ise hangi standarda uygun olduğunu bilmeniz gerekli, centerlock ya da 6-bolt olabilir. Son husus ise ürünü kargolayan satıcının yurt dışına gönderi yapıp yapmadığına bakmalısınız. Bu noktada gerekirse yurt dışından gelmek üzere olan bir yakınınız vasıtası ile de ürünü tedarik edebilirsiniz.

    Son nokta ise kargonun Türkiye'ye girişinde gümrüğe takılması hususu. Normalde gümrük bildirim formunda 75 € üzeri fiyat yazan malların gümrük vergisi ödenerek edinilmesi gerekir. Buna karşın satın alma yaptığınız satıcıya bu formun (custom declaration form) üzerine daha düşük bir fiyat yazmasını rica ederseniz genelde kırmıyorlar. 30$ gibi bir fiyat gümrüğe takılmayarak kapınıza kadar gelecektir.

    Değinmek istediğim bir şey daha kaldı, o da dinamolu göbeklerin çapının normal göbeklere nazaran daha büyük olması sebebiyle kullanılacak tellerin kısa olması gerektiği. Ancak bu durum küçük yerler (köyler, beldeler) dışında pek bir sorun teşkil etmiyor.

    Dilerim sorunuza doyurucu cevap verebilmişimdir. İyi günler dilerim.

    YanıtlaSil
  10. devrenin baskı devre şemasını veya devrenın arka kısmının fotografını da eklermisiniz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yusuf Bey, merhabalar;

      Baskı devre şeması üretmemiştim, delikli board üzerinden kablolar ile lehimleyerek ilgili devreyi üretmiştim. Devreyi malesef yolda tanıştığım bir abimize hediye ettim; çok beğenmişti kendisi. Şu anda farklı bir metodla ve farklı komponentler ile yeniden üretiyorum kendisini; onunla ilgili bir makale de yayınlıyor olacağım. Bununla birlikte makale içerisindeki şematik görüntüden de aşağı yukarı herşey anlaşılabiliyor. Sıkıntı çektiğiniz bir nokta varsa yardımcı olmaya çalışabilirim.

      Sevgiler,

      Sil
    2. Bu arada yorumlar arasında düzeltmesini yapmıştım, ancak gözden kaçırmış olabilirsiniz belki, yeniden yazmış olayım. Şematik resimde 7805 entegresi çıkışında da (out-ground bacakları arası) kondansatör bulunması gerekmektedir. 330nF kullanılabilir.

      Sil
  11. bendede yuma var, maliyet ne kadar'a çıkıyor

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Tibet Bey;

      komik gelebilir ancak maliyet 3-4 dolar artı el işçiliği diyebiliriz.

      Sil
  12. merhabalar çok güzel bir çalışma olmuş bende buna benzer birşey yapmak istiyorum evde 9v luk bir bisiklet dinamosu var ve yeni aldığım telefonun yanında verilen uyduruk bir power bank 1000mah şarj cihazı verdiler ancak içini açtığımda oyuncak arabaların altındaki yuva gibi bir pil yuvası vardı bende bunu söküp dinamoya bağladım ancak çıkışta 9 v luk bir enerji veriyor ve kaç amper geldiğini bilmiyorum ayrıeten çok fazla güç düşüşü ve artışı oluyor bunun telefona uygun olmadığı çok belli bunu nasıl düzeltebilirim teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. merhabalar;
      Amper hesabi icin dinamonun kac watt'lik olduguna bakmaniz gerekecek. ancak bu da size dogrudan kullanabileceginiz akimi vermeyecektir. Oncelikle alternatif akimi kopru diyotlarla duz akima cevirmelisiniz. powerbank'larin bir cogu lityum pil kullanmaktadir ve 3.7 voltu telefonun ihtiyaci olan 5 volta yukselterek calisirlar. En mantikli cozum dinamodan gelen elektrigi kopru diyotla dogrultmak (ki 9V AC yaklasik 11 V DC elektrik saglayabilir) daha sonra bu voltaji regulatorler ile 4 V civarina dusurup pillere baglamak (yani powerbank'in pillerini de kullanmak). ancak bu sekilde yeterli akim saglanir ve telefonlar sarj edilebilir diye dusunuyorum. benzer bir calismayi ben yaptim ancak kutulayamadim ve deneyemedim. basarili olursa sonuclari buraya da yazacagim.
      Sevgiler...

      Sil
  13. Merhaba yazınız gerçekten çok güzel. Aklımda bir soru var acaba bu göbekten dinamolar bisikleti yavaşlatır mı?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Erdem Bey, merhabalar;

      Öncelikle, yazımı faydalı bulmuş olmanıza çok sevindim.
      Göbekten dinamolar, klasik, sürtünmeli çalışan dinamolara göre çok daha verimlidirler. Sonuçta elektrik üretildiği -ve enerji yoktan var edilemeyeceği- için bir miktar etkisi olabilir. Bu etki, elektriğin kullanılıp kullanılmadığı ile doğrudan alakalıdır. Örneğin, dinamonuz hiçbirşeye bağlı değilse, dinamonun etkisi hiç yok gibidir. ışık ya da benzeri bir donanım bağladığınızda ise etkisi biraz daha belirgin olur, ancak bunu bisiketi sürerken farketmezsiniz. göbekten dinamolu ve dinamosuz iki bisikleti yanyana koyup ön tekerlerini aynı hızda el ile döndürdüğünüzde dinamolu bisikletin tekerinin daha erken durduğu gözlemlenebilir.
      Şunu belirtmem gerekir. Bu dinamo ile ben ege, akdeniz, avusturya turları gerçekleştirdim, beni ekstradan yorduğunu düşünmüyorum. Bir bisiklet daha alacak olsam göbek dinamo taktırırdım. (aksini düşünsem göbeği değiştirirdim)
      Başka sorunuz varsa cevaplamaktan memnuniyet duyarım.

      Sil
  14. Merhaba Onur Bey, aynı sistemi teker dinamolar üzerinde de uygulayabilir miyiz? Bir proje kapsamında bu sistemin işlediğini, çalışabilirliğini çok az da olsa göstermemiz gerekiyor. Biraz şarj etsin, bize yeter.

    YanıtlaSil
  15. Merhaba Onur Bey, aynı sistemi teker dinamolar üzerinde de uygulayabilir miyiz? Bir proje kapsamında bu sistemin işlediğini, çalışabilirliğini çok az da olsa göstermemiz gerekiyor. Biraz şarj etsin, bize yeter.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. merhabalar aybayraktar, kusura bakmayın, isminizle hitap edemiyorum;

      evet, aynı sistem teker dinamolar üzerinde de uygulanabilir. ancak verimi biraz daha düşük olacaktır, zira teker dinamolar biraz daha kayıplı çalışırlar ve enerjinin bir kısmı lastiği aşındırmak için harcanır.

      Ama evet, sistem çalışır.

      Sil
    2. merhabalar aybayraktar, kusura bakmayın, isminizle hitap edemiyorum;

      evet, aynı sistem teker dinamolar üzerinde de uygulanabilir. ancak verimi biraz daha düşük olacaktır, zira teker dinamolar biraz daha kayıplı çalışırlar ve enerjinin bir kısmı lastiği aşındırmak için harcanır.

      Ama evet, sistem çalışır.

      Sil
  16. merabalar köprüdiyotun yerine hiçbi işlem uygulamadan telefon şarjı kullanabilir miyiz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhabalar Seyit Bey,
      malesef köprü diyot ve voltaj regülatörü kullanmamız şart. bunları kullanmaz isek iyi ihtimalle telefon elektrik akımını keser, kötü ihtimalle aşırı voltajdan güç kartı yanar ve telefon kullanılmaz hale gelir.

      Sil
  17. Bence dinamo alican devre alican bisiklete bagliycan bisiklette kablo dolacak ve okadarda paran gidecek bu sistemi yapman icin simano gobek devre kablo flan alacaksin akim fazla gelir az gelir teker bi hizli doner bi yavas sonra gum 2.000 tl. Lik telefonun gumler,
    Size tavsiyem bunlarla ugrasmayin bunlara vericegineze bidolu parayi ,bitane 20.000 amperlik powerbank alin telefonunuzu 5 kere jarj edin buda 5.gun yapar
    Illaki 5.gununde bir bir piriz bulirsunuz powerinizi doldurup yolunuza gidersiniz.
    Hafo hayirli pedallar
    eyupkarat@hotmail.com.
    Elektonik.ustasi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhabalar Eyüp Bey,
      Haklı sayılabileceğiniz eleştirileriniz var. Lakin, çok sık baz istasyonu değiştirdiğiniz için, 20.000 amperlik batarya ile 5 gün idare edemezsiniz. ya telefonu hiç kullanmayacaksınız (ki benim gibi kullanıcılar telefonla gps loglarını tutmaktalar, ben daha ileri gidip kendi yazdığım uygulamalar ile anlık olarak takip edilebiliyorum) ya da uzun süreler powerbank'i şarj edecek kadar molalar vereceksiniz. Zira 20.000 amperi doldurmak da öyle kolay değil, saatler alabiliyor.
      Kaldı ki, powerbank'ların bozduğu pilleri ve telefonları da biliyoruz.
      Öte yandan, yeni telefonların tamamında aşırı güç koruma devreleri mevcut, tekerin az/fazla dönmesi ile sıkıntılı durumların oluşması pek olası değildir. Buna rağmen, akım kontrolü ile alakalı telefona zarar verecek dalgalanmaları önleyebilmek adına önerileriniz var ise elektronik bilginizden faydalanmak isteriz.
      Eleştiriniz için teşekkür ederim.

      Sil
  18. Merhabalar ben göbek dinamosunu (Pedal destekli) elektrikli bisikletimin 24 volt 5 ah bataryasını kullanırken şarj etme amacıyla taktırmayı düşündüm bu konuda bilgi verebilecek olan varmı acaba? Şimdiden teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhabalar Burak Bey;
      Biraz geç bir yanıt olacak, ancak yardımcı olmaya çalışayım.
      5Ah batarya çok büyük bir batarya. Dinamonuzdan elektrik alıp şarj etmeye çalışmak bana kalırsa yalnıza akünüzün ömrünü kısaltacaktır. Şöyle kaba bir hesap yapalım.
      Normalde kendi dinamomdan normal sürüşte 300 mA doğru akım elde edebiliyorum. Bu tabi 5V seviyesinde. 24 V 'a kayıpsız yükselttiğimizi düşünürsek (ki aslında şarj için 26V mertebesine çıkarmak gerekecektir) 60mA gibi bir rakam elde ederiz. bataryanızın kapasitesinin 5000mAh olduğunu düşünürsek kayıpsız olarak şarj edeceğimizi (pili ısındırmadan) varsayarsak yaklaşık 5000/60=166 saat gibi bir süreye ihtiyacımız olacaktır.
      Akünüzün seviyesini %10 arttırmak için bile 16 saatten fazla, sürekli pedal çevirmek gibi bir durum ortaya çıkıyor. Bana soracak olursanız, siz bisikleti sürerken dinamonun size ekleyeceği ekstra yüke bu yatırım değmez. Ancak tabii ki, bu işi zihnisinir proje olarak tanımlayıp gerçekleştirebilirsiniz.
      Eğer bu önbilgi doğrultusunda yine de yapmaya karar verirseniz, size yardımcı olmak isterim.

      Saygılarımla,

      Sil
    2. Anladım onur bey göbekten 4 kademeli vitesimi otomatik vites yapma projeme devam ediyoruz belki ileride bu sistemin 5 volt Luk pil kutusu nu dinamo ile besleyebiliriz

      Sil
    3. Burak Bey,
      Otomatik vites projesinde vitesi ve sürücü kutuyu dinamo ile beslemek çok mantıklı. projenizin detayını öğrenmek isterim.
      Kolaylıklar diliyorum.

      Sil
  19. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  20. Evet onurbey uzun süren bir çaba sonrasında nexus 4 kademe otomatik vitesi,ön far ve arka stop sinyaller için enerji sağlayan 6 voltluk pilimi göbek dinamosu önüne lm 317 ile tasarlanmış regüleli bir voltaj sınırlayıcı ile şarj ettim ...lakin en büyük korkum voltaj sınırlanmış olsada dinamodan aşırı hız gidince AKIMIN yüksek gelip pillerin beslediği otomatik vites devresine zarar verme ihtimali ..
    Bunu engellemek için Urim baba shimano SMDH10 parçasını kullanmış lakin bu parça yerine mevcut devreyi geliştiremezmiyiz? Saygılarımla

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Burak Bey, merhabalar;
      Çok geç bir yanıt oldu sanırım, ancak Teksas Instruments'in TL783 entegresinin 125 volta kadar yüksek voltajdan kaynaklanacak sorunların önüne geçeceğini düşünüyorum. Yakın zamanda bu regülatör ile bir devre şeması yapıp koymayı planlıyorum.

      Sil
  21. İyi günler ben bu projeyi göbek dinamo değil de teker dinamoyla yapmak istiyorum maliyeti düşük olması icin sadece projem çalışsın birkaç dakika enerji versin yeter teker dinamoyla yapsam enerji alabilirmiyim ve akü taksam bikac dakikalık durma zamanında şarjı kesmesin devam etsin bunu yapabilir miyim teşekkürler simdiden

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhabalar Bekir Bey,
      Tabii ki, teker dinamosu ile de yapılması mümkün. Göbek dinamo kadar verimli olmayacağını, sürüş esnasında da bir miktar yoracağını düşünsem de elektrik üretmeniz ve şarj ettiğiniz aküyü kullanmanız mümkün.

      Sil
    2. Peki aküyü nasil devreye sokabilirim ya da ne kadar büyüklükte olmalı urettigi enerji ne kadar ona göre akü kullanabilelim

      Sil