2 Eylül 2015 Çarşamba

Uçak ile Bisiklet Taşımak

Giriş

Tuna Nehri Boyunca yapmayı planladığım bisiklet turunun bana kalırsa en önemli kilometre taşlarından birisi bisikleti sağ salim Almanya'ya kadar götürmekti. Ne de olsa bisikletin üzerine bindikten sonra kilometreler devrilirdi, ancak bisiklet uçak ile nasıl taşınırdı, bu tamamen yabancı olduğum bir konuydu.

Konu ile ilgili Türk Hava Yolları web sayfasında, İngilizce, Almanca, Türkçe blog ve gezi sayfalarında uzun uzun araştırmalar yaptım. Türk Hava Yolları'nın çağrı merkezini de aradım ve yetmedi, Havalimanına gidip direkt check-in kontuarından bilgi aldım. Birilerinin işine yaraması amacıyla da bu sayfada derlemek istedim.

Öncelikle, internette yerli pek kaynak olmamakla birlikte epeyce yazılmış yazı mevcut. Bu yazıların içeriğine baktığımızda genelde detaylı bilgi bulunmuyor, daha çok insanlar başlarına gelmiş kötü olayları paylaşmışlar. Çizilmiş/kırılmış kadrolar, kayıp parçalar, eğrilmiş jantlar ve daha niceleri... Yazının bu kısmı moralinizi bozmasın lütfen, okumaya devam ediniz.

İşlemlerin nasıl gerçekleştiğine ilişkin bilgileri vermeye başlamadan önce şunu da söylemeliyim ki, havayolu şirketlerinin kendi çalışanları dahi bisiklet hangi şartlarda taşınır, ücreti nedir gibi konularda bilgi sahibi değiller. Çağrı merkezindeki çalışanlar direkt bisikletin ağırlığını sorup kilogram başına 7€ alınacağını söyleyip 20 kiloluk paketin 140€ edeceğini söylüyorlar. Bu konudaki en bilgi sahibi kişiler, check-in kontuarındaki çalışanlar ve onların supervisor'ları...

Ben, tur başlangıç noktama Türk Hava Yolları ile uçtuğumdan örneklerimi bu havayolu üzerinden vereceğim, lakin çoğu havayolu da benzer kurallar/fiyatlar uyguluyor.

Öncelikle THY Bagaj Kuralları sayfasında spor aletlerine ilişkin bölümde bisikletlerin spor malzemeleri kategorisinde olduğu belirtiliyor. Uçacağınız lokasyona göre ne kadar ödeyeceğinizi net bir şekilde buradan öğrenebiliyorsunuz. Bu sayfaya göre Istanbul - Münih uçuşu için bisikletime 30€ ödeyeceğimi öğreniyorum.

Nasıl Paketlemeli

Bisikleti bagaja olduğu gibi veremiyoruz haliyle, kapalı ve dağılmayacak bir paket halinde vermek gerekli. Bunun birkaç yolu var: birincisi, bisiklet taşıma çantası satın almak, ki bu maliyetinden ötürü tavsiye etmekte güçlük çekeceğim bir yöntem. Fiyatları 150€'lardan başlayan bisiklet çantalarını kullandığınız durumda bisikletin sağlıklı bir şekilde indiğiniz yere varacağını garanti edebilirsiniz belki; ancak gittiğiniz noktada tura başlayacaksanız o pahalı kutuyu ne yapacağınız sorusu sizi bekliyor olacak.

İkinci bir yöntem, benim kullandığım yöntem: bir yerel bisikletçiye gidip kadronuza uygun boyda bir karton bisiklet kutusu istersiniz ve bisikletinizi parçalarına ayırıp bu kutuya yerleştirirsiniz. Bu kutuların içerisinde sıfır bisikletlere ait polistiren köpükler de olduğundan kadronuzu bunlarla kaplayabilir ve zarar görmesini engelleyebilirsiniz. Çoğu durumda ön tekeri, pedalları çıkarıp gidonu yan çevirmeniz, seleyi de sonuna kadar indirmeniz yeterli olabilir. Bununla birlikte, benim gibi bir şehir bisikletine sahipseniz çok büyük ihtimalle arka tekeri, gidonu ve seleyi de sökmek durumunda kalacaksınız.

Bu yöntemde en önemli hususlardan birisi, bisikletçiden bisikletinizin boyutuna uygun bir kutu istemek. 28 inçlik bir bisiklet için 26 inç bisiklet kutusu talep ettiğinizde oldukça zorlanabilirsiniz. Bir diğer husus ise, dağıttığınız parçaları kutuya koyarken onları birbirine sabitlemek. Bu sayede kutu bir şekilde dağılsa dahi parçalar birbirlerine bağlı olduklarından dağılmayacak/kaybolmayacaktır. Ben bağlamak için plastik kelepçeler kullandım, alternatif olarak koli bandı da kullanılabilir. Son olarak, check-in kontuarına gelmeden koliyi sıkı sıkıya koli bandıyla sarmamanızı tavsiye ederim, zira kontrol esnasında kutuyu açtırabilirler, ya da kutu içerisindeki boşluklara birşeyler yerleştirmek isteyebilirsiniz -örneğin uyku tulumu, kask, ufak tefek çantalar-. Bu nedenle yanınızda koli bandı bulundurun. Bu arada paketin üzerine mutlaka adınızı, soyadınızı silinmeyen bir kalemle de yazın.

Son olarak kullanılan yöntem ise havaalanında bisikleti parçalarına ayırıp streç film ile kaplamak. Evet, yanlış duymadınız; bu yöntemi kullanan insanlar var ve hatta daha sağlıklı olduğunu söylüyorlar. Şekilden bisiklet olduğu anlaşıldığından ve biçimsiz olduğundan daha dikkatli taşındığı ve uçak içerisinde daha güzel sabitlendiği belirtiliyor.

Ne kadar özenseniz de havacılık için ne derler, bilirsiniz: "There is no safe packaging on aviation" Yani tüm özeninize ve dikkatinize rağmen bisikletiniz hasar alabilir, ancak bu konunun bisiklet için değil, tüm malzemelerimiz için geçerli olduğunu unutmayın.

Fotoğraf 1: Bisikletim ve diğer yüklerimle kontuar önünde...

Demontaj ve paketleme ile ilgili ihtiyacınız olabilecek malzemeleri yazmaya çalışayım:
  1. Pedallar için 15 anahtarı, (sol taraftaki pedal normalin tersi yönünde (saat yönünde) sökülür, unutmayın)
  2. Gidon için alyan anahtarı seti
  3. Koli Bandı
  4. Bolca Polistiren köpük (genelde kutudan çıkar)
  5. Plastik Kelepçe (malzemeleri birbirine sabitlemek için)
  6. Yankeski (indiğinizde plastik kelepçeleri sökmek için) 
Buradaki linkte de ek bilgiler mevcuttur. Okumanızı tavsiye ederim.

Ödeme ve Teslim Etme

Benim aklımdaki en önemli soru "e ücret 30€ da, bunu nerede ödüyoruz?" olmuştu. Olayın akışını kısaca size anlatayım.
1. Yolcu kontuara bagajları ile birlikte gider. (Mümkünse uçuştan 2,5-3 saat önce terminalde olmaya bakın)
2. Kontuar'da normal olarak alınabilecek bagajlar varsa etiketlenir, alınır. Bisiklet ise uçağa yük bilgisinin ulaştırılabilmesi için tartılır, ardından kontuardaki görevli tarafından "Excess baggage" formu düzenlenir. (Bu formda "bisiklet/bike" ibaresinin bulunduğuna emin olun.)
3. Alınan form ile THY satış gişesine gidilir. Excess Baggage kuyruğundan numara alınır (İstanbul Atatürk Havalimanında vardı, başka bir yerde olmayabilir) sıra gelince bisiklet ücreti ödenir.
4. Buradan alınan ödeme dekontu ile check-in yapılan kontuara geri dönülür, yeniden sıraya girmenize gerek yoktur.
5. Bisiklet kutunuzun üzerine bagaj etiketleri ve bisiklet olduğuna ilişkin etiketler yapıştırılır.
6. Son olarak bisiklet kutusu "büyük bagajlar/bulky luggages" bölümüne teslim edilir. Atatürk Havalimanı'nda bu A kontuar sırasındaki asansör benzeri bir arabadır. Başka havalimanlarında bu iş için bölümler vardır. Bu noktalara direkt teslim edebilirsiniz.


Fotoğraf 2: Havaalanındaki "Büyük Bagajlar" işareti


İşte, tam da bu noktada üzerinizden bir yük kalktığını farkedersiniz. Terminali rahat rahat gezme vakti gelmiştir.

Teslim Alma

"E peki, bisikleti teslim ettik, nereden teslim alacağız?" sorusu da uçaktan inince aklımı kurcalıyordu. Bu sorunun cevabı oldukça basit: Görevliler bagajların dağıtıldığı konveyörlerin oraya kendileri getiriyorlar. Açıkçası Münih'e indiğimde bisiklet benden ve diğer bagajlarımdan önce çoktan gelmiş, beni bekliyorlardı. 

Fotoğraf 3: Bisikletim ve diğer yolcuların büyük bagajları biz pasaporttan geçmeden gelmişlerdi



16 yorum:

  1. Faydalı bilgiler için teşekkür ediyoruz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. rica ederim... yazımın sizler için faydalı olabilmesine sevindim...

      Sil
  2. Faydalı bilgiler için teşekkür ediyoruz.

    YanıtlaSil
  3. Merhaba
    Size bu konuyla ilgili birşey sormak istiyorum. Yardımcı olabilirseniz çok sevinirim. Londra-İstanbul arası bir yolculuğum olacak. Bisikletimi bu uçuş için rezervasyon yaptırmak istediğimde aradığım çağrı merkezinden yetkilinin bana verdiği bisiklet paket boyu 60 x 70 x 80 cm ve 20kg sınır oldu. Ağırlık tama ama verdiği bu boyut bana bir bisiklet paketi için çok abes geldi. Siz İstanbul-Münih arası bisiklet kargonuzu rezervasyon yapmak için aradığınızda size paket boyutu olarak ne söylemişlerdi? Şimdiden teşekkürler.

    YanıtlaSil
  4. merhabalar;
    açıkçası çağrı merkezindeki insanlar da çok bilgi sahibi değiller.
    herşeyden önce şunu söylemek isterim. Bisikletler spor aletleri kategorisinde değerlendirilirler, bu sebeple de ağırlığa göre ücret ödemezsiniz. Bisikletin taşınacağı destinasyona göre sabit bir taşınma ücreti vardır. Londra'dan 30 € civarında olduğunu düşünüyorum.

    rezervasyon yaptırırken bisiklet taşıyacağınızı söylemenizin bir anlamı olmuyor; bunun yerine kontuara gidip bagaj teslimi yaptığınız esnada oversize (bulky) bagajınızın olduğunu, bunun bisiklet olduğunu söylediğinizde sizi bilet kesilen bir bankoya (THY bilet satış bankosu gibi) yönlendiriyorlar. bu bankodaki ilgiliye gideceğiniz destinasyona bisiklet taşıyacağınızı söylediğinizde size yeni bir bilet kesiyor. Bu bilet ile birlikte oversize (bulky) baggage alanına gidip teslim ediyorsunuz.

    bahsettiğiniz 60x70x80 ve 20 kg sınır kişi başı ücretsiz taşınacak bagajın değerleridir. 20 kiloyu aşan ya da boyutu büyük ikinci bir bagaj taşımak istediğinizde, "bagajı alamayız" demiyorlar, kilo başı değer çıkartıyorlar. bisiklet ya da sörf tahtası gibi spor aleti taşıyorsanız kilogramına bakmıyorlar, başta söylediğim gibi.

    tekrarlıyorum, çağrı merkezindeki insanlar bilgili değiller; bu sebeple ben bir-iki gün önce havaalanına gidip her türlü bilgiyi yerinde öğrendim. ne istanbul'da, ne de Viyana'da sorun yaşayamadım, sizin de yaşayacağınızı düşünmüyorum.

    YanıtlaSil
  5. Merhaba thy iç hat uçuşları için bir bisiklete kadar ücretsiz bir taşıma hak kı veriyor. Ölçü sınırlarını söylüyor ama yeni ölçü verebiliyorsunuz. Bana paket ölçülerinin 60*70*80 cm olarak söylediler. Ben 175*40*100 olarak güncellettim. 80 cm uzunluğunda bir bisiklet düşünemiyorum :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhabalar Sezer Bey,
      Öncelikle değerli eklemeniz için teşekkür ederim. Müsaadenizle ben de eklemelerde bulunayım.

      THY'nin ücretsiz taşıma hakkı yalnızca bazı güzergahlar ile sınırlı. Bunlar ile ilgili açıklama THY'nin "Spor ekipmanları taşıma koşulları" sayfasında mevcut. Aşağıdaki metin oradan alıntıdır:

      01 Kasım 2017 - 30 Nisan 2018 tarihleri arasındaki Gazipaşa (GZP), Antalya (AYT) havalimanları varışlı, 01 Nisan 2018 - 31 Ekim 2018 tarihleri arasındaki Kayseri Havalimanı (ASR), Nevşehir Havalimanı (NAV) varışlı seyahatlerde ve bu seyahatlerin dönüş güzergâhlarında bir adet bisiklet ekipmanınızı ücretsiz taşıyoruz.

      Bunun dışında, iç hatlarda taşınan bisikletin ağırlığının, yolcu bagaj ağırlığına katıldığı bilgisi de ilgili sayfada yer almaktadır. bu da, bisikletiniz size tahsis edilen bagaj ağırlığından fazla ise sizden ek bagaj ücreti alınacağı anlamına gelmektedir.

      İlgili bilgilere ve daha fazlasına https://www.turkishairlines.com/tr-ch/bilgi-edin/spor-ekipmanlari/index.html#SpecialCharge linkinden ulaşabilirsiniz.

      Sil
  6. Lastiklerin havasını jant yere deymeyecek kadar indirmeyi unutmayın. Aksi basınç azlığından dolayı patlamış dış lastikleriniz olabilir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhabalar,

      Bu durumla karşılaşan birine denk gelmediğim gibi, böyle bir olaya ihtimal vermiyorum. En azından Şehir ve tur bisikletlerinde. Neden?

      Şehir ve tur bisikletlerinin lastik basınçları çoğunlukla 60 psi ile 110 psi arasındadır. Bir mühendis olarak söylüyorum ki, başlangıçta -lastiğimizi uç senaryoya göre başlangıçta 110 psi şişirdiğimizi farzedelim- lastiğin üzerindeki deniz seviyesindeyken bulunan 1 barlık (14 psi) basıncı kaldırdığımızda dahi, lastiğin dayanması gereken iç basınç 124 psi'a eşit olacaktır. Çoğunlukla lastiğimizi sınır basınçlarda kullanmadığımızı düşünürsek ek 14 psi'lık basınç lastiklerimiz için sıkıntı oluşturmayacaktır.

      Sil
    2. Size yazdıktan sonra biraz daha okuyarak Schwalbe'nin aşağıda linkini verdiğim makalesini buldum. Sayfa 49 bu konuyla alakalı.

      Özetle, bisiklet tekerlerinin uçakla taşınma esnasında şişirilmiş olmasının tavsiye edildiği, bisiklet sürerken lastiğin patlaması ihtimalinin uçakta taşınırken patlama ihtimalinden kat kat yüksek olduğu belirtilmiştir.

      https://www.schwalbe.com/en/catalogesflyer.html?file=files/schwalbe/userupload/PDF/Kataloge/2015/TechInfo-2015_GB.pdf

      Sil
  7. Merhaba,

    THY ile bisiklet götürmenin bedeli kilo*30 euro mu yoksa sadece 30 euro mu bilgi verebilir misiniz. (gerçekten çok fazla bilgi kirliliği var)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhabalar Şengül Hanım;
      Bilgi kirliliği konusunda sizi çok iyi anlıyorum, zira ben de o süreçten geçtim; THY'nin kendi çalışanları dahi yeterli bilgiye sahip değiller. Bisiklet taşıma ücreti kilodan bağımsız olup destinasyona göre değişen bir fiyata sahip. Birçok Avrupa ülkesine 30€'ya bisikletinizi taşıyabiliyorsunuz. Konuyla alakalı, bisikleti havalimanına götürdüğünüzde yanınızda THY'nin bisiklet taşıma kurallarının olduğu sayfanın çıktısını bulundurmanız derdinizi anlatmakta baya bir yardımcı olacaktır.
      Şimdiden keyifli geziler!

      Sil
  8. Merhaba,
    Mayıs ayında bisikletimle iç hat uçak yolculuğu yapacağım. Kadroyu sünger boru kılıflarıyla sardıktan sonra streç film ile sarmayı deneyeceğim. 2 paket yeter diye düşünüyorum. Acaba Atatürk havalimanında ki bavul streçleme makinası bisikleti de streçleyebilir mi diye aklıma geldi. Fikriniz var mı bu konuyla ilgili?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhabalar.
      Bisikletleri genelde kutusuz bir biçimde Uçağa kabul etmiyorlar. Streç bir filmle bile sarılsa bir taşıma çantasında ya da bisiklet/mobilya kutusunda olmasını şart koşuyorlar.
      Atatürk havalimanındaki bavul sarma makinası mekanik bir makina ve şekil olarak aykırı bir biçime sahip olduğundan ötürü saramaz diye düşünüyorum -şahsi kanaatimdir-. Sarabiliyor olsa bile, ücretleri çok astronomik olduğundan herhangi bir züccaciyeciden "Taşınma Streci" adıyla satılan streç filmden alıp elle sarmak daha makul. Ancak dediğim gibi, streçleme, kutuya koymamak için yapacağınız bir işlem ise işe yaramayacaktır, her halükarda kutu isterler diye düşünüyorum. (bugüne kadar o şekilde kabul edilen yalnızca bir örnek gördüm, kısa bir internet aramasıyla yüzlerce red olmuş insan bulabilirsiniz)
      Her halükarda deneyimlerinizi bizimle de paylaşırsanız seviniriz.

      Sil
  9. Yurtdışından İstanbul'a bisikletim ile dönmek için bilet aldım, fakat gel gelelim bisiklet için rezervasyon yaptırmak için aradığımda kadın bana boyutlar 60-70-80 olması lazım diyor. Dedim neyin boyutu bu eni mi? boyu mu ? Bilmiyorum sadece bu yazıyor diyor.yurdisi bürosunu arayın dedi aradım orasida aynı bana 80 cm olması lazım diyor en fazla kafayı siyiricam anlamak istemiyor adamlar ne demem gerekiyor bunlara bana yardım edin bisikleti mi kesiyim yani bide canta aldım 132x25x75cm anlatıyorum yinede bana 60-70-80 diyorlar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhabalar;

      Metinde de belirttiğim üzere çağrı merkezindeki görevliler genelde spor malzemelerinin taşınması ile alakalı kuralları pek bilmiyorlar.
      Bisiklet taşıtmak için rezervasyona ihtiyacınız yok, yalnızca güzel bir paket yapmanız yeterli. Ardından uçuş günü kontuara geldiğinizde spor malzemeniz olduğunu görevliye söylediğinizde size bir fiş veriyor; o fiş ile birlikte uçuş firmasının bankosuna gidip ödemenizi yapıyorsunuz. Ödemeden sonra hangi havalimanında olduğunuza göre ya Bulky Luggage arabalarını buluyorsunuz, ya da Bulky Luggage teslim yerine bisikletinizi veriyorsunuz. İndiğiniz yerde de bagajınız, bagaj teslim noktasına görevliler tarafından getiriliyor.
      Kesmek filan yok yani. :) İşinizi garantiye almak istiyorsanız bir gün önceden terminale gidip kontuardaki görevlilerden (mümkünse supervisor'u bulun) bilgi alabilirsiniz.

      Sil