21 Mayıs 2014 Çarşamba

Avrasya Bisiklet Gezisi 4 Mayısta Gerçekleşti

Geçtiğimiz günlerde, rotası  Boğaziçi Köprüsünden geçen Avrasya Bisiklet Gezisinin gerçekleştirileceğini yine bu blogda (link) yazmıştım. Bu yazıda ise genel hatlarıyla gezinin nasıl geçtiğini paylaşacağım.

Etkinlikten bir hafta kadar önce internet üzerinden kayıt olduktan sonra bize verilen göğüs numaralarımızı ve tişörtlerimizi teslim almak üzere Spor AŞ Genel Müdürlüğüne gittik. Başlangıçta Fatih'e kadar gitme zorunluluğuna anlam veremezken ulaşımın epeyce kolay olduğunu gördüğümde tüm eleştirilerimi geri aldım. Metrodan çıktıktan 1-2 dakika içerisinde Spor AŞ Genel Müdürlüğüne girmiş ve işimi de 3-4 dakikada halletmiş bulunmaktaydım. Ama şu konudaki eleştirimde ısrar edebilirim sanırım: bisiklet sürerken giyeceğimiz kıyafetin %100 pamuklu değil de teri dışarı atabilen üretilmiş olmasını tercih ederdim. -Bu sayede daha ucuz olabilirdi üstelik- Sırf bu sebepten yarış günü başka birşey giymiştim.

Bilindiği üzere, aynı tarihte Cumurbaşkanlığı Bisiklet Turu'nun İstanbul etabı da bulunmaktaydı; zaten söz konusu etkinlik de hazır yollar kapatılmışken düzenlenmiş bir etkinlikti. Yolların kapatılması aslında gezi başlangıcına ulaşım için bir dezavantajmış gibi görünebiliyor ilk bakışta, lakin gitmeye çalışan  -ve gözüne 18 km'lik yolu kestiren- çoğu insan başlangıç noktasına bisikletleriyle geldi. Yolların kapalı oluşu özellikle avantajımıza dönüşmüştü, zira sahil yolunda, kapalı yolda sol şeritte gayet rahat bir sürüş gerçekleştirdik.

Start noktamız Yıldız'daydı; plan gayet açıktı: Cumhurbaşkanlığı Tur'cuları Yıldızı geçecek ve biz de yola düşecektik. Tam da planlandığı gibi oldu, yarışçılar olabildiğince yüksek hızla o yokuşu geçtiler ve biz de geri kalanlar olarak yola çıkıverdik.



Resim 1: Avrasya Bisiklet Gezisi Rotası

Gezinin en önemli noktalarından birisi tabii ki Boğaz Köprüsünden geçiyor olmamızdı. Arkadaşlarımın aksine, boğaz manzarası eşliğinde bisiklet sürme şerefine ilk defa erişiyordum. Küçüklüğünden beri deniz önünde yetişmiş biri olarak tabii ki manzaraya doyamadım. Tabii ki selfie'ler ve fotoğraf çekmeler kaçınılmazdı. Tüm bunlara karşı yönden geçen araçların destek için çaldığı kornalar ve özellikle araçlardaki küçük çocukların bisikletlilere el sallamaları eşlik ediyordu.

Resim 2: Köprü Üzerinden Bir Görünüm

Resim 3: Köprü Üzerinde Selfieler
Yol boyunca inanılmaz rüzgar vardı; hem Zincirlikuyu inişinde, hem de Uzunçayır inişinde, eğim avantajımıza olmasına rağmen pedal basarak inebildik. Rüzgar direncini en aza indirebilmek için bisikletin üzerine yattığımı, buna karşın yine de sağlam direnç ile karşılaştığımı söyleyebilirim.

Rüzgar yolun sonuna doğru, deniz kenarında olmamızın da etkisi ile gücünü epeyce arttırmıştı. Buna karşın özellikle finishe doğru alkışlayan insan sayısının da artması ve bitiş çizgisinin görülebilir hale gelmesiyle, her performans sporunda olduğu gibi güç kazandık ve hızlıca gezimizi bitirebildik.

Bitiş noktasında bizi dolu bir kumanya karşıladı. Su, sandviç, meyvasuyu ve madalyamızı içeren torbamız bize verildi. O kadar efor üzerine gerçekten verilmesi gereken kumanyanın verildiğini ve bu şekliyle tüm beklentilerimizi karşıladığını söyleyebilirim.

Finish noktamız aynı zamanda Cumhurbaşkanlığı turunun da bitiş noktasına denk geldiği için dinlenirken Cumhurbaşkanlığı Turu için pedallayan bisikletçileri de yakından görme şansını elde edebildik. O kadar rüzgara karşı o süratlere nasıl ulaştıklarını hayretle izledik açıkçası.

Şekil 4: Finish Çizgisinde Sereserpe Yerlere Yatan Bisikletliler

Son olarak, zorluğuna rağmen gayet verimli ve eğlenceli bir bisiklet turu gerçekleştirildiğini söyleyebilirim. Bu anlamda etkinlikte rol alan tüm paydaşlara, Spor AŞ ve diğer kurumlara teşekkür etmeyi bir borç bilirim.

Sonraki yazılarda görüşmek üzere.

30 Nisan 2014 Çarşamba

Fransa'da Bisikletlilere Vergi İndirimi

Gelişmiş ülkelerde, bilhassa Avrupa  ülkelerinde ve Japonya'da bisiklet kültürünün epeyce oturduğunu ve yerel yönetimler tarafından bisiklet kullanımını teşvik için yatırımlar yapıldığını görüyoruz. Bununla ilgili bir çarpıcı örnek de Fransa'dan geldi.


Son zamanlarda gereksiz enerji sarfiyatına ve hava kirliliğine karşı alınan önlemleri arttırmaya çalışan Fransız hükümeti işe bisikleti ile gidip gelen vatandaşlara yaptığı kilometreye oranla para vermeyi ya da vergi indiriminde bulunmayı planlıyor. Fransız Ulaştırma Bakanlığının önerisine göre bisikletlilere evi ile işi arasındaki yol göz önünde bulundurularak kilometre başına 25 Euro Cent teşvik yardımında bulunulması ön görülüyor.

Bu konuda özellikle büyük şirketlerin desteğine ihtiyaç duyuluyor. Bununla birlikte çalışanlarının araç, otopark ve benzin ücretlerini üstlenmiş olan şirketlerin öneriye sıcak bakacağı düşünülüyor.

Bakalım Türkiye'de bisiklet ve bisikletliler ile ilgili yatırımlarımız ne zaman bu seviyelere gelecek?

24 Nisan 2014 Perşembe

Boğaziçi Köprüsü Üzerinde Bisiklet Sürmek

Şöyle bir baktığımızda, günden güne bisiklet ve bisikletliler ile ilgili daha fazla etkinliğin oluşturulmaya başlandığını görüyoruz. Sıradaki etkinlik haberi ise İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin bir iştiraki olan Spor AŞ'den geldi. 2012 yılından beri her yıl düzenlenen İstanbul Bisiklet Turu bu yıl da 4 Mayıs'ta gerçekleştirilecek.

Şekil 1: Geçtiğimiz yıllardan köprü geçişi


4 Mayıs 2014 tarihinde gerçekleştirilecek olan Cumhurbaşkanlığı Bisiklet Turu'na ilave olarak düzenlenen bu etkinlik kapsamında bisikletliler Barbaros Bulvarındaki Yahya Kemal Parkı'ndan başlayacak, E5'e katılarak köprüyü geçecek ve Şükrü Saracoğlu stadının yakınından çevreyolundan ayrılarak Rüştiye Caddesi üzerinden Caddebostan Parkına doğru ilerleyecek ve parkuru tamamlayacaklar.


Şekil 2: Tur Rotası

Cumhurbaşkanlığı Bisiklet Turu'na katılan sporcuların köprüyü geçmesini müteakip başlayacak olan İstanbul Bisiklet turuna katılım 200 kişilik kontenjan ile sınırlandırılmış. Dolayısı ile Katılmayı planlayan bisikletlilerin acele etmesi gerekiyor. Tüm katılımcıların saat 12:00'de başlangıç noktasında Katılım ise Kişi başına 20 TL olarak belirlenmiş.

Önemli notlardan bir tanesi, katılımda bulunmayı planlayan bisikletlilerin Taksim AKM önünden, Bakırköy Özgürlük  Meydanından ya da Kadıköy Haldun Taner Sahnesi'nin önünden otobüsler ile start noktasına ücretsiz olarak getirileceğidir. Otobüslerin kalkış saati 10:30 olarak belirlenmiştir.

Daha detaylı bilgi aşağıdaki bağlantıdan edinilebilir.

İstanbul Bisiklet Gezisi

2 Nisan 2014 Çarşamba

İstanbulpark 2014'te de Bisikletlilere Açık!

Geçtiğimiz sene İstanbulPark "Pist Günleri" kampanyası adı altında ilk defa bisikletlilere ücretsiz olarak kapılarını açmış, tribünlerinde ilk defa bisiklet zilleri yankılanmıştı. 3-4 kez tekrarlanan etkinliğin ikisine kalabalık bir bisikletli sevdalısı grubu ile birlikte ben de bizzat katılmış, attığım turlar hakkında birkaç satır yazı ve birkaç fotoğraf da sizlerle yine blog üzerinden paylaşmıştım. (Bkz: İstanbulpark Formula-1 Pistinde Bisiklet Deneyimi)


Birkaç aydır Intercity'den benzer bir etkinliği tekrar etmesini bekliyorduk; zira en son Ekim ayında gittiğimden beri tadı damağımda kalmıştı. Bahar aylarının gelmesi ile birlikte beklentimiz daha da artmışken bugün mutlu haberi Intercity'nin Facebook sayfasından aldık: 2014 yılında da pistin bazı günlerde bisikletlilere açılacağı bilgisi kamuoyu ile paylaşıldı. 


Mutlu haber diyerek biraz beklentiyi yükseltmiş olabilirim, zira öyle iki haftada bir piste girebileceğimiz bir durum maalesef oluşmayacak; en azından görünen o. Aşağıda Intercity'nin sayfasından alınmış olan takvime baktığınızda sanırım siz de aynı kanaatte bulunacaksınız:

İstanbulPark Etkinlik Takvimi


  • 6 Nisan Pazar: (08:00 - 10:30 Koşu Şampiyonası / 10:40 - 12:30 Bisiklet Şampiyonası)
  • 11 Mayıs Pazar: (08:00 - 10:30 Koşu Şampiyonası / 10:40 - 12:30 Bisiklet Şampiyonası)
  • 8 Haziran Pazar: (07:00 - 10:00 Bisiklet sürüşü ücretsiz katılım)
  • 13 Temmuz Pazar: (07:00 - 10:00 Koşu/Yürüyüş ücretsiz katılım)
  • 10 Ağustos Pazar: (07:00 - 10:00 Bisiklet sürüşü ücretsiz katılım)
  • 14 Eylül Pazar: (08:00 - 10:30 Koşu Şampiyonası / 10:40 - 12:30 Bisiklet Şampiyonası)
  • 19 Ekim Pazar: (07:00 - 10:00 Koşu/Yürüyüş ücretsiz katılım)
  • 16 Kasım Pazar: (07:00 - 10:00 Bisiklet sürüşü ücretsiz katılım)
  • 7 Aralık Pazar: (07:00 - 10:00 Koşu/Yürüyüş ücretsiz katılım)
Burada gözümüze direkt çarpan Nisan ve Mayıs aylarının ilk haftalarındaki Koşu/Bisiklet şampiyonaları. Evet, bisikletimizle katılabileceğimiz bir şampiyona etkinliği var, ancak ücretli: Şampiyonanın tüm ayakları için katılınacaksa 50 TL, ayrı ayrı kayıt yapılacaksa ya da yalnızca birine katılınacaksa 30 TL gibi bir ücreti bulunuyor.

Resim 1: Intercity Bisiklet Şampiyonası Amblemi

Listenin gerisine baktığımızda ise ayda 1'er günün Pist Günleri için ayrıldığını görüyoruz, ancak burada da enteresan bir taktik güdülmüş: 1 ay koşu, 1 ay yürüyüş olacak şekilde program gerçekleştirilmiş. Anlayacağınız istesek ve zamanımızı uydurabilsek bile yalnızca 2 ayda bir keyif için İstanbulpark'ta bisiklet sürebileceğiz.

Yorumlarıma gelince: önceki etkinliklere katılmış biri olarak -ve Amsterdam'daki bisiklet trafiğini görmüş biri olarak, oradaki deneyimime ait yazımı yakında paylaşacağım- öyle aman aman bir bisiklet kalabalığından bahsetmenin pek mümkün olamadığını söylemem gerekir. Aynı anda pist üzerinde muhtemelen 50 - 60'tan fazla bisiklet bulunmuyordur. Aynı anda hem koşucu/yürüyücü insanları piste çıkartıp hem de bisikletlilerin salınabileceğini düşünüyorum. Neticede iki Formula 1 aracının 300 km/h hız üzerinde yan yana gidebildiği ve birbirlerini sollayabildikleri bir pistten söz ediyoruz. Bisikletler soldan, yayalar sağdan gidebilir pekala.

Konu ile ilgisiz olarak, Pist Günleri kapsamında otomobil ile pistte 20 dakika tur atmanın bedelinin de 250 TL'ye yükseltildiğini görüyorum; karşılaştırma için geçen seneki fiyatın 15 dakika için 120 TL olduğunu belirtelim. Bence fahiş bir zam, ki sosyal medyada insanların gerçekten bu zam karşısında feryat ettiğini görebilmek mümkün. Umarım fiyat hassasiyeti analizini güzel yapmışlardır.

Daha detaylı bilgi için bkz: InterCity IstanbulPark Resmi Web Sayfası

3 Mart 2014 Pazartesi

EuroVelo: Avrupa'daki Uzun Mesafe Bisiklet Yolları

Bu yazıda üzerinde bir miktar araştırma yaptığım, mümkün olduğu ilk seferde de kendilerini kullanmayı planladığım bisiklet yollarından bahsedeceğim.

Avrupa Bisiklet Federasyonu'nun (ECF) bir projesi olarak gerçekleştirilmiş olan ve adına EuroVelo denilen bisiklet yolu projesi an itibariyle 14 adet rotadan oluşmakta ve bu proje ile 2020 yılına kadar tüm Avrupa kıtasının bisiklet yolu ağıyla örülmesi planlanmaktaymış.

 
Görsel 1: EuroVelo kapsamındaki 15 rota (15. henüz yapım aşamasında)


Söz konusu proje kapsamındaki bisiklet yolları şehirler arası (çoğu zaman ülkelerarası) olmakla birlikte %100 motorlu araç trafiğinden arındırılmış ve yalnızca bisikleti ile uzun turlara çıkan insanlar düşünülerek yüksek kalitede bir zemine sahip olacak şekilde tasarlanmış. Zaten internette gezginlerin paylaştığı fotoğraflara baktığımızda imrenmemek elde olmuyor.

 
Görsel 2: EuroVelo rotalarından bir görünüm

 

 
Görsel 3: İtalya sınırları içerisinde bulunan EuroVelo 7 rotası
(Baki Berk Kayalar'a teşekkürler)

 
 
Görsel 4: Bisikletli gezginler için detaylı rota bilgisi içeren bilgilendirme levhaları
(Baki Berk Kayalar'a teşekkürler)

15 adet rota bulunduğundan bahsetmiştim. Bunlar:

Kuzey-Güney Doğrultusunda:
1 – Atlantik Kıyı Rotası: North Cape – Sagres 8,186 km
3 – Pilgrims Rotası: Trondheim – Santiago de Compostela 5,122 km
5 – Via Romea Francigena Rotası: Londra – Roma ve Brindisi 3,900 km
7 – Güneş (Sun) Rotası: North Cape – Malta 7,409 km
9 – Baltık – Adriatik Rotası: Gdansk – Pula 1,930 km
11 – Doğu Avrupa Rotası: North Cape – Atina 5,984 km
13 – Iron Curtain Trail: Barents Denizi – Karadeniz 10,400 km
15 – Ren Rotası: Andermatt – Hoek van Holland 1,320 km

Doğu - Batı Doğrultusunda
2 – Capitals Rotası: Galway – Moskova 5,500 km
4 – Orta Avrupa Rotası: Roscoff – Kiev 4,000 km
6 - Atlantik – Karadeniz Rotası: Nantes – Constanta 4,448km
8 – Akdeniz Rotası: Cádiz – Atina ve Kıbrıs 5,888 km

Circuits:
10 – Baltık Denizi Bisiklet Rotası (Hansa Çevrimi): 7,980 km
12 – Karadeniz Bisiklet Rotası: 5,932 km

Tüm bu rotalar ile birlikte Avrupa toplamda 70.000 km'ye yakın bisiklet yolu ile örülmüş.

Gördüğüm kadarı ile ECF üyeliği bulunan ve bir hayli aktif olan Bisikletliler Derneği de Türkiye'ye EuroVelo projesi kapsamında tur rotaları yapılması için girişimlerde bulunuyor. Web sayfalarında bulunan habere göre dernek, ECF başkanı Manfred Neun'dan Türkiye'de yeni rotalar yapılmasına olumlu bakacağına ve 2015 yılında yapılması planlanan VeloCity Kongresinin de İstanbul'da düzenlenmesine ilişkin söz almış. Bakalım, zaman neler gösterecek bizlere.

Daha fazla bilgi için bkz:
EuroVelo Official Web Page
Bisikletliler Derneği Web Sayfası

1 Mart 2014 Cumartesi

Eurasia Moto Bike Fuarı Kapılarını Açtı

Bu hafta, 27 Şubat- 2 Mart tarihleri arasında CNR Fuar Merkezi 3 salonuyla motorsiklet ve bisiklet fuarına ev sahipliği yapıyor. Fiziksel yakınlığım nedeniyle fuarda ne var ne yok, sizler için gittim gördüm.

Öncelikle fuarda ağırlıklı olarak motorsiklet bulunduğunu söylemeliyim. Motorsiklet üreticilerinden yedek parça sağlayıcılarına, motorcu kıyafetlerinden motor kulüplerine kadar her türlü konuya ilişkin standı bulmak mümkün. Bisiklet ile alakalı standlar ise daha çok aralara serpiştirilmiş gibi geliyor insana en başta, buna karşın bir müddet sonra aslında aradığınız herşeyin aslında bulunduğunu görüyorsunuz.

İlk uğradığım standlardan birisi Bisiklet Gezgini'ne aitti. Standa girer girmez dikkatimi çeken orada bulunan Hollanda malı Santos bisikletlerdi. İlk gördüğümde aşık olduğum o şık bisiklete detaylı bakışlarla bakmaya başladığımda aslında bisiklette estetikten daha fazlası olduğunu gördüm. Kapalı vites kutusu, triger kayışlı güç aktarım organları, USB şarj ünitesi (önceden hakkında yazılar yazdığım devreyi kadronun içine katmışlar, gayet başarılı), hidrolik V-Fren... kesinlikle muazzamdı. Haliyle fiyatı da öyle, €4500



Fotoğraf: Hayranı olduğum Santos bisikletler

Fuarda bisiklet tarafında elektrikli bisikletlerin epeyce yer aldığını söyleyebilirim. BiQE, Rott8, adabis ve aklıma gelmeyen birkaç markanın daha elektrikli çözümleri fuarda ziyaretçilere sunulmuş. Genel mantık çoğunlukla aynı: 25 km yetecek bir Lithium-ion batarya, ön tekerde brushless bir motor. Tüm üreticiler çözümlerini sunarken temel amacın sürüşe destek olduğunu vurguluyor. Yalnızca adabis biraz daha farklı bir yola gitmiş, kadronun ortasına hafif kaba da olsa DC motor yerleştirmiş. Bu sayede en dik yokuşu dahi tek başına tırmanacak torku ürettiklerini söylüyorlar -ki bu durumda aslında elektrikli bir motorsiklete dönüşüyor bence. Ayrıca biz oradayken bisikletin patinaja kalktığını da söylemem gerekir.



Fotoğraf: Elektrikli bisiklet çözümleri

Bisiklet fuarı olur da Shimano stand açmaz mı? Shimano büyük sayılabilecek bir stand açmış ve standı olabildiğince sade tutmuş. Ürün ailelerini ayrı bir şekilde gruplayıp ziyaretçilere sunmuş. Açıkçası standın bu şekli çok hoşuma gitti.


Fotoğraf: Shimano Standı

Carraro standı da bir o kadar büyüktü. Mümkün olduğunca tüm yeni bisiklet modellerini, çarpıcı modelleri biraz daha ön planda tutmak kaydıyla standlarına yerleştirmeye çalışmışlar. Hatta bir adet bigfoot dahi görebiliyoruz.


Fotoğraf: Carraro standı

Carraro'nun hemen yanında Bianchi'yi, Ghost'u, Whistle'ı ve karşısında Kron'u görüyoruz. Bu standlarda da bolca bisiklet modelinin sergilendiğini görüyoruz. Özellikle Kron, aynı modellerin tüm renk kombinasyonlarını koymuş neredeyse. Bununla birlikte Bianchi/Ghost/Whistle'ın sergilendiği alanda bisiklet ürünlerinin de sergilendiğini görüyoruz. Başka standlarda da ürün sergilenmişliği vardı (Aslı Bisiklet gibi), buna karşın bu ortam biraz daha Decathlon'vari. Brooks marka bir seleyi de ilk defa elime alıp okşadığım yerdir ayrıca burası. Laf Brooks'un ambalajına gelmişken, paketine hayran kaldım. Alır mıyım acaba bir ara?


Fotoğraf: Ambalajı içerisinde Ömürlük Brooks Sele

Tam bu noktada Bakırköy Metin Bisiklet'in sahibi Metin abimizi de görüyoruz. Kendisi sektörü yakından takip ediyor, hayranlığım bir kademe daha arttı kendisine.

Bir iki tane de fuara ilişkin video koymuş olalım:

Video: Işık kesildiğinde parlayan fosforlu Firefly modeli



Video: Salcano Standı

Fuar hakkında bu kadar konuşmuşken motorsikletlerden bahsetmemek ayıp olur. Epeyce yerli/yabancı motor görmüş olduk. Bir tek Hayabusa görmemiş olabilirim, bildiğim markalar arasında. BRP'ler bile vardı. E tabi, böyle bir fuara gelmişken bir iki motor denememek olmaz.


Fotoğraf: BMW K 1600 GTL'i denerken

Burada bir not olsun, BMW'nin bisikletlerinin olduğunu biliyorum; Fuarda gerçekten görmek isterdim ama göremedim. Belki haftasonu getirirler, lakin ümitsizim bu konuda.


Fotoğraf: Can-Am. Üzerindeki Safety Card çok ilginçti. "The Spyder roadster is a different kind of vehicle."



11 Aralık 2013 Çarşamba

İBB'den Bisikletliler ile İlgili Yeni bir Proje: BİSTANBUL

İstanbul Büyükşehir Belediyesi Bisikletler ve Bisikletliler için başlatmış olduğu projeyi web sayfası üzerinden duyurdu.
Fotoğraf: Zeytinburnu Marmara Forum önündeki bisiklet yolu

"BİSTANBUL" kod adını taşıyan projenin hedefleri arasında;
• Ulaşımda kişiye özel (esnek) alternatif bir yöntem, 
• Toplu ulaşım sistemleri arası entegrasyon,
• Trafik sıkışıklığı çözümünde alternatif oluşturmak,
• Enerji ve çevre problemlerin çözümüne katkı sağlama,
• Sosyo-kültürel standartların artırılması,
• Spor ve sağlıklı yaşama destek sağlamak bulunuyor.


Projenin detaylarını ve faaliyet planlarını muhtemelen ilerleyen zamanlarda göreceğiz. Açıkçası bisikletliler olarak beklentilerimiz bir hayli yüksek. Bununla birlikte İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin bisikletlilerin farkında olduğunu görmek çok güzel.

Detaylı bilgi için bkz: 
İBB TKM: Bisiklet Yolu