2 Nisan 2014 Çarşamba

İstanbulpark 2014'te de Bisikletlilere Açık!

Geçtiğimiz sene İstanbulPark "Pist Günleri" kampanyası adı altında ilk defa bisikletlilere ücretsiz olarak kapılarını açmış, tribünlerinde ilk defa bisiklet zilleri yankılanmıştı. 3-4 kez tekrarlanan etkinliğin ikisine kalabalık bir bisikletli sevdalısı grubu ile birlikte ben de bizzat katılmış, attığım turlar hakkında birkaç satır yazı ve birkaç fotoğraf da sizlerle yine blog üzerinden paylaşmıştım. (Bkz: İstanbulpark Formula-1 Pistinde Bisiklet Deneyimi)


Birkaç aydır Intercity'den benzer bir etkinliği tekrar etmesini bekliyorduk; zira en son Ekim ayında gittiğimden beri tadı damağımda kalmıştı. Bahar aylarının gelmesi ile birlikte beklentimiz daha da artmışken bugün mutlu haberi Intercity'nin Facebook sayfasından aldık: 2014 yılında da pistin bazı günlerde bisikletlilere açılacağı bilgisi kamuoyu ile paylaşıldı. 


Mutlu haber diyerek biraz beklentiyi yükseltmiş olabilirim, zira öyle iki haftada bir piste girebileceğimiz bir durum maalesef oluşmayacak; en azından görünen o. Aşağıda Intercity'nin sayfasından alınmış olan takvime baktığınızda sanırım siz de aynı kanaatte bulunacaksınız:

İstanbulPark Etkinlik Takvimi


  • 6 Nisan Pazar: (08:00 - 10:30 Koşu Şampiyonası / 10:40 - 12:30 Bisiklet Şampiyonası)
  • 11 Mayıs Pazar: (08:00 - 10:30 Koşu Şampiyonası / 10:40 - 12:30 Bisiklet Şampiyonası)
  • 8 Haziran Pazar: (07:00 - 10:00 Bisiklet sürüşü ücretsiz katılım)
  • 13 Temmuz Pazar: (07:00 - 10:00 Koşu/Yürüyüş ücretsiz katılım)
  • 10 Ağustos Pazar: (07:00 - 10:00 Bisiklet sürüşü ücretsiz katılım)
  • 14 Eylül Pazar: (08:00 - 10:30 Koşu Şampiyonası / 10:40 - 12:30 Bisiklet Şampiyonası)
  • 19 Ekim Pazar: (07:00 - 10:00 Koşu/Yürüyüş ücretsiz katılım)
  • 16 Kasım Pazar: (07:00 - 10:00 Bisiklet sürüşü ücretsiz katılım)
  • 7 Aralık Pazar: (07:00 - 10:00 Koşu/Yürüyüş ücretsiz katılım)
Burada gözümüze direkt çarpan Nisan ve Mayıs aylarının ilk haftalarındaki Koşu/Bisiklet şampiyonaları. Evet, bisikletimizle katılabileceğimiz bir şampiyona etkinliği var, ancak ücretli: Şampiyonanın tüm ayakları için katılınacaksa 50 TL, ayrı ayrı kayıt yapılacaksa ya da yalnızca birine katılınacaksa 30 TL gibi bir ücreti bulunuyor.

Resim 1: Intercity Bisiklet Şampiyonası Amblemi

Listenin gerisine baktığımızda ise ayda 1'er günün Pist Günleri için ayrıldığını görüyoruz, ancak burada da enteresan bir taktik güdülmüş: 1 ay koşu, 1 ay yürüyüş olacak şekilde program gerçekleştirilmiş. Anlayacağınız istesek ve zamanımızı uydurabilsek bile yalnızca 2 ayda bir keyif için İstanbulpark'ta bisiklet sürebileceğiz.

Yorumlarıma gelince: önceki etkinliklere katılmış biri olarak -ve Amsterdam'daki bisiklet trafiğini görmüş biri olarak, oradaki deneyimime ait yazımı yakında paylaşacağım- öyle aman aman bir bisiklet kalabalığından bahsetmenin pek mümkün olamadığını söylemem gerekir. Aynı anda pist üzerinde muhtemelen 50 - 60'tan fazla bisiklet bulunmuyordur. Aynı anda hem koşucu/yürüyücü insanları piste çıkartıp hem de bisikletlilerin salınabileceğini düşünüyorum. Neticede iki Formula 1 aracının 300 km/h hız üzerinde yan yana gidebildiği ve birbirlerini sollayabildikleri bir pistten söz ediyoruz. Bisikletler soldan, yayalar sağdan gidebilir pekala.

Konu ile ilgisiz olarak, Pist Günleri kapsamında otomobil ile pistte 20 dakika tur atmanın bedelinin de 250 TL'ye yükseltildiğini görüyorum; karşılaştırma için geçen seneki fiyatın 15 dakika için 120 TL olduğunu belirtelim. Bence fahiş bir zam, ki sosyal medyada insanların gerçekten bu zam karşısında feryat ettiğini görebilmek mümkün. Umarım fiyat hassasiyeti analizini güzel yapmışlardır.

Daha detaylı bilgi için bkz: InterCity IstanbulPark Resmi Web Sayfası

3 Mart 2014 Pazartesi

EuroVelo: Avrupa'daki Uzun Mesafe Bisiklet Yolları

Bu yazıda üzerinde bir miktar araştırma yaptığım, mümkün olduğu ilk seferde de kendilerini kullanmayı planladığım bisiklet yollarından bahsedeceğim.

Avrupa Bisiklet Federasyonu'nun (ECF) bir projesi olarak gerçekleştirilmiş olan ve adına EuroVelo denilen bisiklet yolu projesi an itibariyle 14 adet rotadan oluşmakta ve bu proje ile 2020 yılına kadar tüm Avrupa kıtasının bisiklet yolu ağıyla örülmesi planlanmaktaymış.

 
Görsel 1: EuroVelo kapsamındaki 15 rota (15. henüz yapım aşamasında)


Söz konusu proje kapsamındaki bisiklet yolları şehirler arası (çoğu zaman ülkelerarası) olmakla birlikte %100 motorlu araç trafiğinden arındırılmış ve yalnızca bisikleti ile uzun turlara çıkan insanlar düşünülerek yüksek kalitede bir zemine sahip olacak şekilde tasarlanmış. Zaten internette gezginlerin paylaştığı fotoğraflara baktığımızda imrenmemek elde olmuyor.

 
Görsel 2: EuroVelo rotalarından bir görünüm

 

 
Görsel 3: İtalya sınırları içerisinde bulunan EuroVelo 7 rotası
(Baki Berk Kayalar'a teşekkürler)

 
 
Görsel 4: Bisikletli gezginler için detaylı rota bilgisi içeren bilgilendirme levhaları
(Baki Berk Kayalar'a teşekkürler)

15 adet rota bulunduğundan bahsetmiştim. Bunlar:

Kuzey-Güney Doğrultusunda:
1 – Atlantik Kıyı Rotası: North Cape – Sagres 8,186 km
3 – Pilgrims Rotası: Trondheim – Santiago de Compostela 5,122 km
5 – Via Romea Francigena Rotası: Londra – Roma ve Brindisi 3,900 km
7 – Güneş (Sun) Rotası: North Cape – Malta 7,409 km
9 – Baltık – Adriatik Rotası: Gdansk – Pula 1,930 km
11 – Doğu Avrupa Rotası: North Cape – Atina 5,984 km
13 – Iron Curtain Trail: Barents Denizi – Karadeniz 10,400 km
15 – Ren Rotası: Andermatt – Hoek van Holland 1,320 km

Doğu - Batı Doğrultusunda
2 – Capitals Rotası: Galway – Moskova 5,500 km
4 – Orta Avrupa Rotası: Roscoff – Kiev 4,000 km
6 - Atlantik – Karadeniz Rotası: Nantes – Constanta 4,448km
8 – Akdeniz Rotası: Cádiz – Atina ve Kıbrıs 5,888 km

Circuits:
10 – Baltık Denizi Bisiklet Rotası (Hansa Çevrimi): 7,980 km
12 – Karadeniz Bisiklet Rotası: 5,932 km

Tüm bu rotalar ile birlikte Avrupa toplamda 70.000 km'ye yakın bisiklet yolu ile örülmüş.

Gördüğüm kadarı ile ECF üyeliği bulunan ve bir hayli aktif olan Bisikletliler Derneği de Türkiye'ye EuroVelo projesi kapsamında tur rotaları yapılması için girişimlerde bulunuyor. Web sayfalarında bulunan habere göre dernek, ECF başkanı Manfred Neun'dan Türkiye'de yeni rotalar yapılmasına olumlu bakacağına ve 2015 yılında yapılması planlanan VeloCity Kongresinin de İstanbul'da düzenlenmesine ilişkin söz almış. Bakalım, zaman neler gösterecek bizlere.

Daha fazla bilgi için bkz:
EuroVelo Official Web Page
Bisikletliler Derneği Web Sayfası

1 Mart 2014 Cumartesi

Eurasia Moto Bike Fuarı Kapılarını Açtı

Bu hafta, 27 Şubat- 2 Mart tarihleri arasında CNR Fuar Merkezi 3 salonuyla motorsiklet ve bisiklet fuarına ev sahipliği yapıyor. Fiziksel yakınlığım nedeniyle fuarda ne var ne yok, sizler için gittim gördüm.

Öncelikle fuarda ağırlıklı olarak motorsiklet bulunduğunu söylemeliyim. Motorsiklet üreticilerinden yedek parça sağlayıcılarına, motorcu kıyafetlerinden motor kulüplerine kadar her türlü konuya ilişkin standı bulmak mümkün. Bisiklet ile alakalı standlar ise daha çok aralara serpiştirilmiş gibi geliyor insana en başta, buna karşın bir müddet sonra aslında aradığınız herşeyin aslında bulunduğunu görüyorsunuz.

İlk uğradığım standlardan birisi Bisiklet Gezgini'ne aitti. Standa girer girmez dikkatimi çeken orada bulunan Hollanda malı Santos bisikletlerdi. İlk gördüğümde aşık olduğum o şık bisiklete detaylı bakışlarla bakmaya başladığımda aslında bisiklette estetikten daha fazlası olduğunu gördüm. Kapalı vites kutusu, triger kayışlı güç aktarım organları, USB şarj ünitesi (önceden hakkında yazılar yazdığım devreyi kadronun içine katmışlar, gayet başarılı), hidrolik V-Fren... kesinlikle muazzamdı. Haliyle fiyatı da öyle, €4500



Fotoğraf: Hayranı olduğum Santos bisikletler

Fuarda bisiklet tarafında elektrikli bisikletlerin epeyce yer aldığını söyleyebilirim. BiQE, Rott8, adabis ve aklıma gelmeyen birkaç markanın daha elektrikli çözümleri fuarda ziyaretçilere sunulmuş. Genel mantık çoğunlukla aynı: 25 km yetecek bir Lithium-ion batarya, ön tekerde brushless bir motor. Tüm üreticiler çözümlerini sunarken temel amacın sürüşe destek olduğunu vurguluyor. Yalnızca adabis biraz daha farklı bir yola gitmiş, kadronun ortasına hafif kaba da olsa DC motor yerleştirmiş. Bu sayede en dik yokuşu dahi tek başına tırmanacak torku ürettiklerini söylüyorlar -ki bu durumda aslında elektrikli bir motorsiklete dönüşüyor bence. Ayrıca biz oradayken bisikletin patinaja kalktığını da söylemem gerekir.



Fotoğraf: Elektrikli bisiklet çözümleri

Bisiklet fuarı olur da Shimano stand açmaz mı? Shimano büyük sayılabilecek bir stand açmış ve standı olabildiğince sade tutmuş. Ürün ailelerini ayrı bir şekilde gruplayıp ziyaretçilere sunmuş. Açıkçası standın bu şekli çok hoşuma gitti.


Fotoğraf: Shimano Standı

Carraro standı da bir o kadar büyüktü. Mümkün olduğunca tüm yeni bisiklet modellerini, çarpıcı modelleri biraz daha ön planda tutmak kaydıyla standlarına yerleştirmeye çalışmışlar. Hatta bir adet bigfoot dahi görebiliyoruz.


Fotoğraf: Carraro standı

Carraro'nun hemen yanında Bianchi'yi, Ghost'u, Whistle'ı ve karşısında Kron'u görüyoruz. Bu standlarda da bolca bisiklet modelinin sergilendiğini görüyoruz. Özellikle Kron, aynı modellerin tüm renk kombinasyonlarını koymuş neredeyse. Bununla birlikte Bianchi/Ghost/Whistle'ın sergilendiği alanda bisiklet ürünlerinin de sergilendiğini görüyoruz. Başka standlarda da ürün sergilenmişliği vardı (Aslı Bisiklet gibi), buna karşın bu ortam biraz daha Decathlon'vari. Brooks marka bir seleyi de ilk defa elime alıp okşadığım yerdir ayrıca burası. Laf Brooks'un ambalajına gelmişken, paketine hayran kaldım. Alır mıyım acaba bir ara?


Fotoğraf: Ambalajı içerisinde Ömürlük Brooks Sele

Tam bu noktada Bakırköy Metin Bisiklet'in sahibi Metin abimizi de görüyoruz. Kendisi sektörü yakından takip ediyor, hayranlığım bir kademe daha arttı kendisine.

Bir iki tane de fuara ilişkin video koymuş olalım:

Video: Işık kesildiğinde parlayan fosforlu Firefly modeli



Video: Salcano Standı

Fuar hakkında bu kadar konuşmuşken motorsikletlerden bahsetmemek ayıp olur. Epeyce yerli/yabancı motor görmüş olduk. Bir tek Hayabusa görmemiş olabilirim, bildiğim markalar arasında. BRP'ler bile vardı. E tabi, böyle bir fuara gelmişken bir iki motor denememek olmaz.


Fotoğraf: BMW K 1600 GTL'i denerken

Burada bir not olsun, BMW'nin bisikletlerinin olduğunu biliyorum; Fuarda gerçekten görmek isterdim ama göremedim. Belki haftasonu getirirler, lakin ümitsizim bu konuda.


Fotoğraf: Can-Am. Üzerindeki Safety Card çok ilginçti. "The Spyder roadster is a different kind of vehicle."



11 Aralık 2013 Çarşamba

İBB'den Bisikletliler ile İlgili Yeni bir Proje: BİSTANBUL

İstanbul Büyükşehir Belediyesi Bisikletler ve Bisikletliler için başlatmış olduğu projeyi web sayfası üzerinden duyurdu.
Fotoğraf: Zeytinburnu Marmara Forum önündeki bisiklet yolu

"BİSTANBUL" kod adını taşıyan projenin hedefleri arasında;
• Ulaşımda kişiye özel (esnek) alternatif bir yöntem, 
• Toplu ulaşım sistemleri arası entegrasyon,
• Trafik sıkışıklığı çözümünde alternatif oluşturmak,
• Enerji ve çevre problemlerin çözümüne katkı sağlama,
• Sosyo-kültürel standartların artırılması,
• Spor ve sağlıklı yaşama destek sağlamak bulunuyor.


Projenin detaylarını ve faaliyet planlarını muhtemelen ilerleyen zamanlarda göreceğiz. Açıkçası bisikletliler olarak beklentilerimiz bir hayli yüksek. Bununla birlikte İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin bisikletlilerin farkında olduğunu görmek çok güzel.

Detaylı bilgi için bkz: 
İBB TKM: Bisiklet Yolu

19 Ekim 2013 Cumartesi

İstanbulpark - Formula 1 pistinde bisiklet deneyimi

Geçtiğimiz pazar günü, 6 Ekim 2013 tarihinde Bisikletliler Derneği yine bir ilke imza atarak muhteşem bir etkinlik düzenledi. İntercity İstanbulPark pistini 4 saatliğine bisikletlilere ayırarak harika bir asfalt üzerinde, araç kaygısı olmaksızın bisiklet sürme ve hız yapma imkanı sundu. "Caddede olmaz, piste gel!" sloganı ile düzenlenen etkinlik tüm bisikletseverler için ücretsiz olarak planlandı.


Şekil: İstanbulPark websayfasında da yayınlanan etkinlik davetiyesi

Böyle bir pistin bisikletliler için ücretsiz kapatılması gayet maliyetli bir şey olduğundan etkinlik pazar sabahı saat 06:00 ile 10:00 arasında planlanmış. Saatler erken görünmesine rağmen, aslına bakılırsa sabah sporuna kalkmış her bir birey için gayet mantıklı saatler. Ancak benim gibi şehrin Avrupa Yakasında oturan insanların bisikleti arabasına yükleyip gelmekten başka pek bir şansları yok.

Ben de öyle yaptım. Bir araç arkası askım olmadığı için geceden tekerlekleri söküp bagaja attım, kadroyu da arka koltuğun üzerine yatırdım. Çok zor olmadı sığdırmak, ancak sırf koltukları kirletme ihtimali olduğundan bir an önce askı almanın gerekli olduğuna karar verdim.

Etkinlik günü hava İstanbul'da, şehir içinde gayet güzel olmasına rağmen, özellikle boğazın Anadolu Yakasında sağanak yağış hakimdi. Açıkçası, sabahın o saatinde sileceklerin de zor yetiştiği o yağmuru görünce bir anlığına, "oğlum, rezil olacağız bu yağmurda oralarda" diye içimden geçirdim kendi kendime. Yalnız kısa sürdü, daha boğazı yeni geçmiştim ki, emniyet şeridinden -muhtemelen- İstanbulPark'a doğru giden bisikletlileri görmeye başladım. "İşte..." dedim, "... ruh bu!"

10 TL'lik otopark parasını verdikten sonra Paddock alanına yakın bir yerde arabayı parkedip bisikletimi monte etmeye başladım. Gördüğüm kadarıyla askısı olmadan bisikletini getirmiş ve monte etmeye çalışan epeyce insan vardı. Tam o sırada Murat abim de gelerek montaj konusunda yardımcı oldu.

Piste girmeden önce, piste çıkan her sürücüden aldıkları gibi, bizlerden de sorumluluk reddi ile alakalı imza aldılar. Yazıya göre, pist üzerinde bir kaza geçirdiğim taktirde sağlığımdan, kullandığım aracın hasarından ve pistte vereceğim zarardan ben sorumlu olacaktım. Herkes gibi imzaladım ben de, ve Murat abiyle paddock alanına girdik.

Fotoğraf: Pit alanından bir görünüm

Açıkçası piste ilk çıktığımızda epey heyecanlanmıştım, lakin hemencecik attım üzerimden o heyecanı. Çok da fazla beklemeden kendimizi pit alanından dışarı attık ve piste çıktık. Televizyondan izlediğimiz virajları donuyorduk artık; tabii çok daha yavaş bir hızda.


Şekil: İstanbulPark 6 Turluk GPS Verisi

Arada birkaç düz çizgi var, elbette ki servis yollarından kaçmadım. Fotoğraf ve video çektiğim, daha doğrusu hareket halindeyken çekmeye çalıştığım esnada GPS verileri bir şekilde kaydedilmemiş, ardından kaydedilen ilk noktaya düz bir çizgi çekilmiş. Durum bundan ibaret.

Video: Start Düzlüğünde Son Sürat (!) ilerlerken kayda aldığım, GPS verilerimin bozulmasına vesile olan video

Sunu açıkça söyleyebilirim ki, İstanbulPark düz bir pist değilmiş, içindeyken ve bisikletliyken bunu çok daha net idrak ediyorsunuz. İki adet sağlam rampa tırmanıyorsunuz, biri ikinci virajdan sonra, diğeri ise 5. virajdan sonra. İkinci tırmanış daha sağlam bir tırmanış. Hatta öyle ki, start düzlüğünü ve tribünleri üstten görüyorsunuz. Tabi takip eden iniş epeyce uzun. O inişte yaklaşık 70 km hiza ulaşabildik. Aşağıda yükselti ve hız eğrimizi görebilirsiniz.

Şekil: İstanbulPark 6 turluk yükselti eğrisi.

Güzel haberi sona sakladım. Bisikletliler Derneği resmi web sayfasında, pistin her ay 4 saatliğine bisikletlilere açılacağını belirtti. Böylesine etkinliklerle inanıyorum ki İstanbul'da bisiklet kullanımı hızlı bir şekilde artacaktır.

Performans verilerimize aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz:
MapMyRide Etkinlik Kaydı

28 Ağustos 2013 Çarşamba

Car Free Day - European Mobility Week Etkinliği

Bu aralar yakın zamanlarda bir bisikletli etkinliği var mı diye merak ediyordum. Bisiklet ile ilgili forumlara ve Facebook gruplarına şöyle bir baktığımda etkinlik olarak hep bir eylem görüyordum uzun zamandır. Ya bisiklet yollarının açılmamasını ya da açılan yolların kapanmasını ya da haklarının korunmamasını protesto ediyoruz, ya da  acı kazalar sonucu kaybettiğimiz arkadaşlara saygı geçişi amacıyla toplanıyoruz. Sürekli kötü şeylerden bahsediyor olmak bizi hem germekte hem de yıpratmakta olduğundan gözüm şöyle farklı ve renkli bir etkinlik var mıdır acaba diyerek etrafı gözlemekteydi. Derken Bisikletliler Derneği'nin etkinliğini fark ettim.

Bisikletliler Derneği 22 Eylül'de çok güzel bir etkinliğe daha ev sahipliği yapmayı planlıyor. Lütfi Kırdar'dan başlanıp Boğaz Köprüsü'nden geçilerek Haydarpaşa'ya varılması planlanan etkinliğin sürprizlerle dolu olduğu söyleniyor.

Birleşmiş Milletler, Avrupa Birliği Delegasyonu ve Çevre ve Şehircilik Bakanlığı'nın da destek verdiği etkinliğe katılabilmek için kask kullanımının gerekli ve yeterli olduğu ve katılımın ücretsiz olacağı söyleniyor.

Sanırım ihtiyacım olan etkinlik buydu.

Facebook Etkinlik Bağlantısı: https://www.facebook.com/events/223184084503722/
Mobility Week Bağlantısı: http://www.mobilityweek.eu/cities/?ci=tr_2zkp2b41&year=2013

12 Temmuz 2013 Cuma

İftardan Sahura Bisiklet Turu

Değişik etkinlikleri ile zaman zaman gündeme gelen Bisikletliler Derneği önümüzdeki 2013 Ramazan'ında  yeni bir tur serisi organize etmeye hazırlanıyor. İlk etabı 13 Temmuz 2013 tarihinde yapılacak olan tur Sirkeci'den başlayarak sahil yolu üzerinden Florya Sosyal Tesisleri'ne varacak ve orada yapılan sahurun sonunda tekrar Sirkeci'ye dönülerek burada sona erecek.

Saat 22'de Sirkeci Tren Garı'nın önünde toplanan grubun bir takım kurallara uyuyor olması gerekecek. Bunlar:


  • Kask takmak,
  • Ön far ve arka stop lambasına sahip olmak,
  • 18 yaşından büyük olmak ya da veli ile tura katılmak.
Serinin ikinci etabı ise 4 Ağustos 2013 tarihinde Kadıköy - Kartal arasında gerçekleştirilecek ve 21:30'da Kadıköy Vapur İskelesinin yakınında bulunan Atatürk heykelinde toplanılarak yola çıkılacaktır.

Bilgi için: 

Facebook Etkinlik sayfaları: