7 Haziran 2014 Cumartesi

Bisikletlerde Göbek Vitesleri

Bu yazıda sizlere, özellikle Japonya ve Hollanda seyahatlerimde gördüğüm bir donanımdan bahsedeceğim: Göbek vitesleri.

Bu viteslerle tanışmam bir hayli garipti. Yurt dışında kiraladığım ilk bisiklette vites dişlilerinin olmadığını görmediğimde epey üzülmüştüm; ancak Hollanda'da olduğumdan her yer düzdü ve bu yüzden düşük vites oranına ihtiyacım olmadığından teselli bulmuştum. Dahası, diğer insanların bisikletlerine baktığımda da hiç vites dişlileri görmüyordum. Hepsi adına fixed-ratio denen tek vites bisikletliler gibi görünüyordu, en pahalıları bile. Açıkçası yadırgamıştım.

Bununla birlikte, bisikletin tepesine çıkmamdan dakikalar sonra gidonda yuvarlak bir vites halkası farkettim, farkeder farketmez de çevirdim. O da ne? Vites değişmişti!

Hemen kendimi aşağıya atıp incelemeye başladım. Tam da tahmin ettiğim gibiydi, o göbeğin çok hafif şişkin olmasının sebebi içinde dinamo olması değil, planet dişlilerin olmasıydı.

Şekil 1: Planet Dişlilere Bir Örnek


Çalışma prensibini genel olarak tahmin ediyordum ancak tüm detaylarını araştırmayı Türkiye'ye dönüşümden sonrasına bırakarak bu "sürekli tork aktarım" elemanının sürüş keyfini çıkarmaya çalıştım. Şimdi ise size aslında yurt dışında yaygın olarak bilinen iki sistemi anlatacağım: NuVinci ve Shimano Alfine. Temelde çalışma prensipleri benzer olmasına rağmen karmaşıklık düzeyleri farklı. (Tabii ki Japonlar yine kendilerini belli ediyor)


NuVinci

NuVinci Vitesler aslında çok basitçe tasarlanmış bir sistem. Aşağıdaki şekil ve videoda da görebileceğiniz gibi sistem iki dış halka, bir kaç küreden oluşan ve sağa sola kayabilen bir bilezik ve bir de bu bileziğe kılavuzluk eden göbekten oluşuyor.

Şekil 2: NuVinci Vitesi Çalışma Prensibi

Kürelerin bilezik yardımıyla soldan sağa kaymasıyla birlikte dışta kalan halkaların temas yarıçapı değişiyor ve bu sayede tork aktarım oranları farklılaştırılabiliyor. Aşağıdaki video izlenerek çalışma prensibi daha detaylı bir şekilde anlaşılabilir.
Video 1: NuVinci Vitesi Çalışma Prensibi

Shimano Alfine Internal 

"Japonlar yapar da basit birşey yaparlar mı?" sorusu bir kez daha kendini gösteriyor bu başlık altında, zira otomatik vitesli bir arabanın vitesinden hallice bir vites tasarımını standart bir bisiklet göbeğine sığdırmayı başarmışlar. Bu kez gerçekten planet dişlileri ve güneş dişlilerini sistemde görmek mümkün; sistemde vites geçişleri göbek dişlerin, döner kavramaların ve planet dişlileri taşıyan bileziklerin ayrı ayrı veya birlikte kilitlenmesi -veya serbest bırakılması-  esasına dayanmaktadır.
Şekil 3: Shimano Alfine 11 Vitesli Göbek

Aşağıdaki videoya bakarak ne kadar kompleks -ama bir o kadar da mantıklı- bir yapıya sahip olduğunu da net bir şekilde görebiliyoruz.

Video 2: Shimano Alfine 11 Vitesli Göbek

Göbek Viteslerin Avantajları ve Dezavantajları

Neden göbek vites alınmalı sorusunun cevabına gelirsek birkaç sebep sıralamak mümkün:
  • Tam bakımsız olduğundan sorun çıkarma ve tamir gerektirme olasılığı düşük,
  • "Sürekli tork aktarım" organı olduğundan vites geçişleri hissedilmez,
  • Orta göbek ile bağı olan zincir yalnızca dek bir dişli etrafında döneceğinden aşınmaz, normal kaset dişlilerdeki gibi bir yıpranma meydana gelmez,
  • Kayıpsız güç aktarımı sağlar.
Neden alınmamalı sorunun cevapları da aslında yukarıdaki cevaplarla ilişkili:
  • Pahalı, epey pahalı,
  • Tam bakımsız olsa da sıkıntı oluşması halinde tamirini yapması ya da tamirinden anlayan birini bulması zor.
Sonuç olarak imkanı olanların kesinlikle alıp denemeleri gereken bir vitestir diye düşünüyorum. Bununla birlikte daha çok şehir içindeki bisikletlilerin kullanmasını tavsiye ediyorum; özellikle tur bisikletçilerinin kesinlikle işine gelmeyeceğini ve olası bir problemde dağın başında çaresiz bırakabileceğini düşünüyorum.

Hepinize bol bisikletli günler diliyorum. Bir sonraki yazıma dek hoşça kalın.

4 Haziran 2014 Çarşamba

Fransa Hükümeti İşe Bisikleti ile Gidenlere Yardıma Başladı

Hatırlarsanız geçtiğimiz günlerde Fransa hükümetinin işe bisikleti ile gidip gelenlere vergi indirimi yapmayı planladığına ilişkin bir yazı paylaşmıştım (Bağlantı: Fransa'da Bisikletlilere Vergi İndirimi). Söz konusu yazıda belirtilen vergi indirimi hususunda pilot çalışmaya geçtiğimiz günlerde başlandı.

Fransız Ulaştırma Bakanlığı raporuna göre 6 ay sürmesi beklenen pilot için yaklaşık 20 kurum, 10.000'e yakın işçisine, kilometre  başına 0.25€ ödemeyi kabul eden sözleşmenin altına imzasını attı.


Ulaştırma Bakanı Frederic Cuvillier, uygulamanın paydaşlar arasında kabul görmesi ve amacına ulaşacağına ilişkin ümit vermesi halinde daha büyük ölçekte ikinci bir pilot uygulamanın başlatılabileceği müjdesini verdi. İlk beklentiler halihazırda ev-işyeri arasındaki bisiklet yolculuğunun %50 civarında (yaklaşık yılda 800 milyon km) artması yönünde.

Baktığımızda Avrupa'nın bir çok gelişmiş ülkesinde bisikletli yaşam için teşvikleri görebiliyoruz. Benzer vergi indirimlerinin Hollanda ve Belçika'da da uygulanıyor. Bakalım Türkiye'de bisiklet kullanımı için teşvikler ne zaman gündemimize girecek. O günleri heyecan ile bekliyoruz.

Kaynak: Reuters

29 Mayıs 2014 Perşembe

1. İstanbul Uluslararası Bisiklet Festivali

Bisikletliler Derneğinin gün geçtikçe daha güzel, daha kaliteli etkinliklere ev sahipliğini yaptığını; ülke gündeminde bisiklet ve bisikletli yaşamı yerleştirmeyi hedeflediğini zaten bir süredir görüyorduk. Planlanan son etkinlik ise uluslararası arenada ses getirecek seviyede: 1. İstanbul Uluslararası Bisiklet Festivali!


Resim 1: 1. İstanbul Bisiklet Festivali Afişi

Dernek 6-7-8 Haziran 2014 tarihlerinde 3 günlük çok güzel bir program hazırlamış. Bakırköy'deki botanik parkında hazırlanacak kamp alanında kalınabilmesi için de zemin hazırlayan dernek, etkinlik için program akışını aşağıdaki gibi belirlemiş:

1. Gün (6 Haziran 2014):
14:00 Festival kamp alanına giriş ( Bakırköy Botanik Parkı, E-5 Kenarı )
18:00 Festival Alanından Çıkış ( Bisiklet ile ) 
19:00 Festival Açılışı ( Bakırköy Özgürlük Meydanı )
20:00 "Pedallar, Bu Gece, SOMA İçin Dönüyor!" Bisiklet Gezisi
21:00 Yeşilköy Marina'da Mola ve Fener Etkinliği 
22:00. Festival Alanına Dönüş


2. Gün (7 Haziran 2014):

08:30 Kahvaltı
09:00 "Bisikletle, Tarihi Yarımada'nın Kalbine Giriyoruz" Gezisi
14:00 Öğle Yemeği
16:00-19:00 Arası Sürpriz Gösteri ve Etkinlikler
19:00 Akşam Yemeği
20:00 Sunumlar 
20:30 Kısa Filmler 
21:00 Dia Gösterileri 
22:00 Gece Gösterisi
22:30 Plaket Töreni ve Kapanış

3. Gün (8 Haziran 2014):
09:00 Dünya Çevre Günü Gezisi Başlangıç Noktasına Hareket (Harbiye)
10:00 Lütfi KIRDAR, Konuşmalar ve Çekiliş Numarası Dağıtımı
11:00 Dünya Çevre Günü Kıtalararası İstanbul Bisiklet Gezisi Başlangıcı
11:30 Boğaz Köprüsü Geçişi
12:00 Harem - Üsküdar Otoparkı'na Varış
13:00 Çekilişler ve Kapanış


Özellikle Kamp alanında konaklama kısmı gerçekten güzel düşünülmüş. Bu şekilde, şehir dışından bisikletleriyle gelen bisiklet sevdalıları kalacak yer bulma, güvenlik gibi durumları sorun etmeden gönül rahatlığıyla kamp kurabilecekler. Üstelik de şehrin tam da içerisinde!

Etkinlik programına içerik olarak bakıldığında ise gayet dolu ve tatmin edici bir festival programı olarak tasarlandığı görülebiliyor. Anlaşılan o ki, İstanbullular 3 gün boyunca bisiklete doyacak ve şehirdeki tüm insanlara bisikleti ve bisikletli yaşamı tanıtacak.

Katılımın ücretsiz olduğu festivale yalnızca Bakırköy'deki Botanik Parkın'da konaklamayı düşünen bisikletlilerin kayıt olması zorunlu tutulmuş. Kayıt için ise Ad, Soyad, TC Kimlik Numarası, Kan Grubu, Telefon ve E-Posta bilgilerinin kayit@bisikletliler.org adresine mail ile gönderilmesi yeterli görülmüş. Böylece kayıt olan kişilere festival alanında bileklikler verilecek ve bu bilekliklere sahip olan bisikletliler kamp alanı içerisinde ve etkinlik boyunca dağıtılan yiyeceklerden faydalanabilecek ve kamp alanında kalabilecekler.

Detaylı bilgi için Bisikletliler Derneği'nin sayfasını inceleyebilir, etkinliğin facebook sayfasını ziyaret edebilirsiniz. Şimdiden hepinize iyi festivaller!

Bisikletliler Derneği Etkinlik Sayfası
Etkinlik Facebook Sayfası

21 Mayıs 2014 Çarşamba

Avrasya Bisiklet Gezisi 4 Mayısta Gerçekleşti

Geçtiğimiz günlerde, rotası  Boğaziçi Köprüsünden geçen Avrasya Bisiklet Gezisinin gerçekleştirileceğini yine bu blogda (link) yazmıştım. Bu yazıda ise genel hatlarıyla gezinin nasıl geçtiğini paylaşacağım.

Etkinlikten bir hafta kadar önce internet üzerinden kayıt olduktan sonra bize verilen göğüs numaralarımızı ve tişörtlerimizi teslim almak üzere Spor AŞ Genel Müdürlüğüne gittik. Başlangıçta Fatih'e kadar gitme zorunluluğuna anlam veremezken ulaşımın epeyce kolay olduğunu gördüğümde tüm eleştirilerimi geri aldım. Metrodan çıktıktan 1-2 dakika içerisinde Spor AŞ Genel Müdürlüğüne girmiş ve işimi de 3-4 dakikada halletmiş bulunmaktaydım. Ama şu konudaki eleştirimde ısrar edebilirim sanırım: bisiklet sürerken giyeceğimiz kıyafetin %100 pamuklu değil de teri dışarı atabilen üretilmiş olmasını tercih ederdim. -Bu sayede daha ucuz olabilirdi üstelik- Sırf bu sebepten yarış günü başka birşey giymiştim.

Bilindiği üzere, aynı tarihte Cumurbaşkanlığı Bisiklet Turu'nun İstanbul etabı da bulunmaktaydı; zaten söz konusu etkinlik de hazır yollar kapatılmışken düzenlenmiş bir etkinlikti. Yolların kapatılması aslında gezi başlangıcına ulaşım için bir dezavantajmış gibi görünebiliyor ilk bakışta, lakin gitmeye çalışan  -ve gözüne 18 km'lik yolu kestiren- çoğu insan başlangıç noktasına bisikletleriyle geldi. Yolların kapalı oluşu özellikle avantajımıza dönüşmüştü, zira sahil yolunda, kapalı yolda sol şeritte gayet rahat bir sürüş gerçekleştirdik.

Start noktamız Yıldız'daydı; plan gayet açıktı: Cumhurbaşkanlığı Tur'cuları Yıldızı geçecek ve biz de yola düşecektik. Tam da planlandığı gibi oldu, yarışçılar olabildiğince yüksek hızla o yokuşu geçtiler ve biz de geri kalanlar olarak yola çıkıverdik.



Resim 1: Avrasya Bisiklet Gezisi Rotası

Gezinin en önemli noktalarından birisi tabii ki Boğaz Köprüsünden geçiyor olmamızdı. Arkadaşlarımın aksine, boğaz manzarası eşliğinde bisiklet sürme şerefine ilk defa erişiyordum. Küçüklüğünden beri deniz önünde yetişmiş biri olarak tabii ki manzaraya doyamadım. Tabii ki selfie'ler ve fotoğraf çekmeler kaçınılmazdı. Tüm bunlara karşı yönden geçen araçların destek için çaldığı kornalar ve özellikle araçlardaki küçük çocukların bisikletlilere el sallamaları eşlik ediyordu.

Resim 2: Köprü Üzerinden Bir Görünüm

Resim 3: Köprü Üzerinde Selfieler
Yol boyunca inanılmaz rüzgar vardı; hem Zincirlikuyu inişinde, hem de Uzunçayır inişinde, eğim avantajımıza olmasına rağmen pedal basarak inebildik. Rüzgar direncini en aza indirebilmek için bisikletin üzerine yattığımı, buna karşın yine de sağlam direnç ile karşılaştığımı söyleyebilirim.

Rüzgar yolun sonuna doğru, deniz kenarında olmamızın da etkisi ile gücünü epeyce arttırmıştı. Buna karşın özellikle finishe doğru alkışlayan insan sayısının da artması ve bitiş çizgisinin görülebilir hale gelmesiyle, her performans sporunda olduğu gibi güç kazandık ve hızlıca gezimizi bitirebildik.

Bitiş noktasında bizi dolu bir kumanya karşıladı. Su, sandviç, meyvasuyu ve madalyamızı içeren torbamız bize verildi. O kadar efor üzerine gerçekten verilmesi gereken kumanyanın verildiğini ve bu şekliyle tüm beklentilerimizi karşıladığını söyleyebilirim.

Finish noktamız aynı zamanda Cumhurbaşkanlığı turunun da bitiş noktasına denk geldiği için dinlenirken Cumhurbaşkanlığı Turu için pedallayan bisikletçileri de yakından görme şansını elde edebildik. O kadar rüzgara karşı o süratlere nasıl ulaştıklarını hayretle izledik açıkçası.

Şekil 4: Finish Çizgisinde Sereserpe Yerlere Yatan Bisikletliler

Son olarak, zorluğuna rağmen gayet verimli ve eğlenceli bir bisiklet turu gerçekleştirildiğini söyleyebilirim. Bu anlamda etkinlikte rol alan tüm paydaşlara, Spor AŞ ve diğer kurumlara teşekkür etmeyi bir borç bilirim.

Sonraki yazılarda görüşmek üzere.

30 Nisan 2014 Çarşamba

Fransa'da Bisikletlilere Vergi İndirimi

Gelişmiş ülkelerde, bilhassa Avrupa  ülkelerinde ve Japonya'da bisiklet kültürünün epeyce oturduğunu ve yerel yönetimler tarafından bisiklet kullanımını teşvik için yatırımlar yapıldığını görüyoruz. Bununla ilgili bir çarpıcı örnek de Fransa'dan geldi.


Son zamanlarda gereksiz enerji sarfiyatına ve hava kirliliğine karşı alınan önlemleri arttırmaya çalışan Fransız hükümeti işe bisikleti ile gidip gelen vatandaşlara yaptığı kilometreye oranla para vermeyi ya da vergi indiriminde bulunmayı planlıyor. Fransız Ulaştırma Bakanlığının önerisine göre bisikletlilere evi ile işi arasındaki yol göz önünde bulundurularak kilometre başına 25 Euro Cent teşvik yardımında bulunulması ön görülüyor.

Bu konuda özellikle büyük şirketlerin desteğine ihtiyaç duyuluyor. Bununla birlikte çalışanlarının araç, otopark ve benzin ücretlerini üstlenmiş olan şirketlerin öneriye sıcak bakacağı düşünülüyor.

Bakalım Türkiye'de bisiklet ve bisikletliler ile ilgili yatırımlarımız ne zaman bu seviyelere gelecek?

24 Nisan 2014 Perşembe

Boğaziçi Köprüsü Üzerinde Bisiklet Sürmek

Şöyle bir baktığımızda, günden güne bisiklet ve bisikletliler ile ilgili daha fazla etkinliğin oluşturulmaya başlandığını görüyoruz. Sıradaki etkinlik haberi ise İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin bir iştiraki olan Spor AŞ'den geldi. 2012 yılından beri her yıl düzenlenen İstanbul Bisiklet Turu bu yıl da 4 Mayıs'ta gerçekleştirilecek.

Şekil 1: Geçtiğimiz yıllardan köprü geçişi


4 Mayıs 2014 tarihinde gerçekleştirilecek olan Cumhurbaşkanlığı Bisiklet Turu'na ilave olarak düzenlenen bu etkinlik kapsamında bisikletliler Barbaros Bulvarındaki Yahya Kemal Parkı'ndan başlayacak, E5'e katılarak köprüyü geçecek ve Şükrü Saracoğlu stadının yakınından çevreyolundan ayrılarak Rüştiye Caddesi üzerinden Caddebostan Parkına doğru ilerleyecek ve parkuru tamamlayacaklar.


Şekil 2: Tur Rotası

Cumhurbaşkanlığı Bisiklet Turu'na katılan sporcuların köprüyü geçmesini müteakip başlayacak olan İstanbul Bisiklet turuna katılım 200 kişilik kontenjan ile sınırlandırılmış. Dolayısı ile Katılmayı planlayan bisikletlilerin acele etmesi gerekiyor. Tüm katılımcıların saat 12:00'de başlangıç noktasında Katılım ise Kişi başına 20 TL olarak belirlenmiş.

Önemli notlardan bir tanesi, katılımda bulunmayı planlayan bisikletlilerin Taksim AKM önünden, Bakırköy Özgürlük  Meydanından ya da Kadıköy Haldun Taner Sahnesi'nin önünden otobüsler ile start noktasına ücretsiz olarak getirileceğidir. Otobüslerin kalkış saati 10:30 olarak belirlenmiştir.

Daha detaylı bilgi aşağıdaki bağlantıdan edinilebilir.

İstanbul Bisiklet Gezisi

2 Nisan 2014 Çarşamba

İstanbulpark 2014'te de Bisikletlilere Açık!

Geçtiğimiz sene İstanbulPark "Pist Günleri" kampanyası adı altında ilk defa bisikletlilere ücretsiz olarak kapılarını açmış, tribünlerinde ilk defa bisiklet zilleri yankılanmıştı. 3-4 kez tekrarlanan etkinliğin ikisine kalabalık bir bisikletli sevdalısı grubu ile birlikte ben de bizzat katılmış, attığım turlar hakkında birkaç satır yazı ve birkaç fotoğraf da sizlerle yine blog üzerinden paylaşmıştım. (Bkz: İstanbulpark Formula-1 Pistinde Bisiklet Deneyimi)


Birkaç aydır Intercity'den benzer bir etkinliği tekrar etmesini bekliyorduk; zira en son Ekim ayında gittiğimden beri tadı damağımda kalmıştı. Bahar aylarının gelmesi ile birlikte beklentimiz daha da artmışken bugün mutlu haberi Intercity'nin Facebook sayfasından aldık: 2014 yılında da pistin bazı günlerde bisikletlilere açılacağı bilgisi kamuoyu ile paylaşıldı. 


Mutlu haber diyerek biraz beklentiyi yükseltmiş olabilirim, zira öyle iki haftada bir piste girebileceğimiz bir durum maalesef oluşmayacak; en azından görünen o. Aşağıda Intercity'nin sayfasından alınmış olan takvime baktığınızda sanırım siz de aynı kanaatte bulunacaksınız:

İstanbulPark Etkinlik Takvimi


  • 6 Nisan Pazar: (08:00 - 10:30 Koşu Şampiyonası / 10:40 - 12:30 Bisiklet Şampiyonası)
  • 11 Mayıs Pazar: (08:00 - 10:30 Koşu Şampiyonası / 10:40 - 12:30 Bisiklet Şampiyonası)
  • 8 Haziran Pazar: (07:00 - 10:00 Bisiklet sürüşü ücretsiz katılım)
  • 13 Temmuz Pazar: (07:00 - 10:00 Koşu/Yürüyüş ücretsiz katılım)
  • 10 Ağustos Pazar: (07:00 - 10:00 Bisiklet sürüşü ücretsiz katılım)
  • 14 Eylül Pazar: (08:00 - 10:30 Koşu Şampiyonası / 10:40 - 12:30 Bisiklet Şampiyonası)
  • 19 Ekim Pazar: (07:00 - 10:00 Koşu/Yürüyüş ücretsiz katılım)
  • 16 Kasım Pazar: (07:00 - 10:00 Bisiklet sürüşü ücretsiz katılım)
  • 7 Aralık Pazar: (07:00 - 10:00 Koşu/Yürüyüş ücretsiz katılım)
Burada gözümüze direkt çarpan Nisan ve Mayıs aylarının ilk haftalarındaki Koşu/Bisiklet şampiyonaları. Evet, bisikletimizle katılabileceğimiz bir şampiyona etkinliği var, ancak ücretli: Şampiyonanın tüm ayakları için katılınacaksa 50 TL, ayrı ayrı kayıt yapılacaksa ya da yalnızca birine katılınacaksa 30 TL gibi bir ücreti bulunuyor.

Resim 1: Intercity Bisiklet Şampiyonası Amblemi

Listenin gerisine baktığımızda ise ayda 1'er günün Pist Günleri için ayrıldığını görüyoruz, ancak burada da enteresan bir taktik güdülmüş: 1 ay koşu, 1 ay yürüyüş olacak şekilde program gerçekleştirilmiş. Anlayacağınız istesek ve zamanımızı uydurabilsek bile yalnızca 2 ayda bir keyif için İstanbulpark'ta bisiklet sürebileceğiz.

Yorumlarıma gelince: önceki etkinliklere katılmış biri olarak -ve Amsterdam'daki bisiklet trafiğini görmüş biri olarak, oradaki deneyimime ait yazımı yakında paylaşacağım- öyle aman aman bir bisiklet kalabalığından bahsetmenin pek mümkün olamadığını söylemem gerekir. Aynı anda pist üzerinde muhtemelen 50 - 60'tan fazla bisiklet bulunmuyordur. Aynı anda hem koşucu/yürüyücü insanları piste çıkartıp hem de bisikletlilerin salınabileceğini düşünüyorum. Neticede iki Formula 1 aracının 300 km/h hız üzerinde yan yana gidebildiği ve birbirlerini sollayabildikleri bir pistten söz ediyoruz. Bisikletler soldan, yayalar sağdan gidebilir pekala.

Konu ile ilgisiz olarak, Pist Günleri kapsamında otomobil ile pistte 20 dakika tur atmanın bedelinin de 250 TL'ye yükseltildiğini görüyorum; karşılaştırma için geçen seneki fiyatın 15 dakika için 120 TL olduğunu belirtelim. Bence fahiş bir zam, ki sosyal medyada insanların gerçekten bu zam karşısında feryat ettiğini görebilmek mümkün. Umarım fiyat hassasiyeti analizini güzel yapmışlardır.

Daha detaylı bilgi için bkz: InterCity IstanbulPark Resmi Web Sayfası